Creatief omgaan met de BTW verhoging

Vincent Onink, De Kappers Utrecht BV

Creatief omgaan met de btw-verhoging

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren!  Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen?

Er wordt al zoveel duurder voor de consument!

Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel.

Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief.

Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief.

Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.

Even een rekensom over deze inhoud. Dan wordt het allemaal wat tastbaarder. Vorig jaar betaalde de consument in Nederland bijna 50 miljard euro aan btw, aan loonbelasting betaalden we met z’n allen ruim 50 miljard euro. Dit zijn de twee belangrijkste inkomstenbronnen van de overheid.

Als we het lage btw-tarief gaan verhogen van 6 naar 9% dan levert het de overheid ongeveer 2 miljard euro extra op. Dit betekent dat de loonbelasting met 2 miljard omlaag kan!

Maar wat gaat er gebeuren voor de consument als je het lage btw gaat verhogen? Voor de lage inkomens betekent dit dat je gemiddeld € 600,- meer kwijt bent per jaar en de hoge inkomens zijn per jaar ongeveer € 1500,- meer kwijt.

En als we dan kijken naar de loonsverhoging van afgelopen jaren: deze was gemiddeld 1,65%. Met andere woorden: de belastingbetaler is weer de Sjaak!

Mijn advies? De btw-verhoging doorberekenen, maar doe dan wel iets extra’s voor je klanten om dit te compenseren. Wij zijn toch zeker creatief genoeg om hier een mooie actie aan te hangen en onze klanten vast te houden!

Vinz

De Kappers Utrecht bv.

Vincent Onink

Nobelstraat 153 3512 EM Utrecht

+31(0)30 23 17 014

2 antwoorden
  1. Clara D.
    Clara D. zegt:

    08-12-2018 naar de kapsalon geweest voor wassen, knippen en drogen ( BrainWash) Rotterdam Hessenplaats. Tor mijn verbazing moest ik daar al het nieuwe btw tarief betalen. Ik vroeg er naar waarom zij dit nu, al ingevoerd hadden en kreeg als antwoord dat het nogal wat administratief veel werk zou geven om alles vóór 1 januari 2019 ingevoerd te krijgen en dat dit nu al was gebeurd!!!
    Ik ben het hier niet mee eens!

    Het is niet mijn probleem dat BrainWas dit misschien niet op tijd ingevoerd zou kunnen krijgen (per 1 januari 2019). Begrijp niet dat er een probleem van gemaakt wordt een goede IT’er heeft dit binnen een paar uurtjes ingevoerd bij alle filialen.

    Mijn vraag waar kan ik een klacht indienen?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Sta Open voor Verandering

Sta open voor veranderingen en vaar mee naar de toekomst van succes. “Ik ben niet bovenmatig intelligent en heb geen feilloos geheugen. Ik ren ook niet een mijl onder de zes minuten. De enige reden waarom ik succesvol ben geweest, is omdat ik nog aan het werk was op de momenten waarop andere mensen al sliepen.” (Greg Evans*) Deze quote vertelt precies waar ik voor sta. Het is een uitspraak van een creatieve Amerikaanse cartoonist die vooral bekend is geworden met een dagelijkste strip over een tiener. Zijn werk is altijd meegegroeid met de tijdgeest en dat is wat ik als kapper vanaf het begin van mijn carrière ook heb gedaan.
, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.