Creatief omgaan met de BTW verhoging

Vincent Onink, De Kappers Utrecht BV

Creatief omgaan met de btw-verhoging

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren!  Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen?

Er wordt al zoveel duurder voor de consument!

Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel.

Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief.

Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief.

Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.

Even een rekensom over deze inhoud. Dan wordt het allemaal wat tastbaarder. Vorig jaar betaalde de consument in Nederland bijna 50 miljard euro aan btw, aan loonbelasting betaalden we met z’n allen ruim 50 miljard euro. Dit zijn de twee belangrijkste inkomstenbronnen van de overheid.

Als we het lage btw-tarief gaan verhogen van 6 naar 9% dan levert het de overheid ongeveer 2 miljard euro extra op. Dit betekent dat de loonbelasting met 2 miljard omlaag kan!

Maar wat gaat er gebeuren voor de consument als je het lage btw gaat verhogen? Voor de lage inkomens betekent dit dat je gemiddeld € 600,- meer kwijt bent per jaar en de hoge inkomens zijn per jaar ongeveer € 1500,- meer kwijt.

En als we dan kijken naar de loonsverhoging van afgelopen jaren: deze was gemiddeld 1,65%. Met andere woorden: de belastingbetaler is weer de Sjaak!

Mijn advies? De btw-verhoging doorberekenen, maar doe dan wel iets extra’s voor je klanten om dit te compenseren. Wij zijn toch zeker creatief genoeg om hier een mooie actie aan te hangen en onze klanten vast te houden!

Vinz

De Kappers Utrecht bv.

Vincent Onink

Nobelstraat 153 3512 EM Utrecht

+31(0)30 23 17 014

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

BTW verhoging Kappers

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren! Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen? Er wordt al zoveel duurder voor de consument! Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel. Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief. Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief. Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.
, ,

Man & Schaar #11

Happy Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond. Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: "Hi I'm Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users' needs". Als bezoeker van zo'n website kan je alleen maar blij worden. Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!
Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.