En door….

Marja Braker, Haar Zaakje

Inmiddels hebben we de magische grens van 1 jaar gehaald met HaarZaakje Nijkerk. Wat een lekker gevoel want de loop is er inmiddels in. We hebben inmiddels 1600 klanten mogen ontvangen in onze nieuwe salon en het aantal groeit per maand nog gemiddeld met 80 nieuwe klanten per maand. Dat is echt super goed alhoewel mijn lat wel erg hoog ligt.

Ik ben inmiddels een kei geworden in het sturen op cijfers en krijg na 8 jaar eindelijk inzicht in de cijfertjes. Ik dacht dat ik het doen van de boekhouding haatte maar dat blijkt niet waar te zijn. Ik gunde mijzelf er geen tijd voor. Had het niet overzichtelijk en snapte het gewoon niet. Ik ben daar echt de enige niet in in kappersland. We zijn allemaal heel creatief met onze handen maar met cijfertjes hebben we niks. Nu ik met 2 zaken heb gekozen om niet (amper) meer mee te knippen en mij te richten op de andere kant van het bedrijf trekt de mist op. Ik heb een kamer in mijn huis ingericht voor de cijfertjes. Aan de muur heb ik grote witte borden gemaakt van 3 bij 2,5 meter met daarop mijn hele stand van zaken van beidde salons. Ideaal!

In het groot zie ik nu in 1 oogopslag wat mijn omzet is vergeleken met de vorige maand maar ook ten opzichte van 1 jaar geleden. Groei ik? Sta ik stil ? of loopt het terug. Hoeveel loon maak ik daadwerkelijk elke maand over en hoeveel pensioenfonds hangt daar aan. Hoeveel omzet had ik vorig jaar en met hoeveel medewerkers was dat? En hoeveel winst leverde dat op? Hoeveel producten werden er verkocht ten opzichte van het vorige jaar? Hoe meer is zie en snap hoe dieper ik er in wil duiken. Hoeveel is de gemiddelde besteding per klant. En hoeveel percentage verkoop heb ik ten opzichte van de behandelingen.

Het leuke aan al deze cijfertjes is dat je daar dus op kan sturen. Loopt het aantal klanten terug?? Dan tijd voor een leuke vriendinnenactie. Breng een nieuwe klant aan en profiteer beidde van een leuke korting. Gaat de verkoop een stuk achteruit? Tijd om de productkennis onder de loep te nemen en kijken hoe de advies gesprekken verlopen. Kijken welke medewerkers er goed in zijn en met elkaar overleggen wat de ene wel verteld aan de klant en de andere niet. Inmiddels ben ik verslaafd aan mijn white board. Ook het aflossen van de lening staat er prominent op. Heerlijk om elke maand weer het bedrag te zien slinken wat we nog moeten aflossen.

Het ondernemen op zich is mijn passie geworden en dus kriebelt de 3e salon. Al weer een paar opties liggen er open. Dit keer kijk ik ook naar salons ter overname. Dat moet in mijn ogen toch makkelijker zijn dan een nieuwe salon. Hier zit al een loop en klantenbestand in dus begin je niet met niks. Je krijgt dan weer te maken met hele andere uitdagingen. Blijven die klanten wel komen als jij er in stapt met een heel ander concept. En hoe reageren de medewerkers op een nieuwe werkgever? Wordt je enthousiast ontvangen en ben je de frisse wind? Of hebben ze totaal geen trek meer in iemand die weer eens kritisch naar het werk kijkt en zoekt naar verbeter punten?

Het niet meer knippend meewerken werpt dus zijn vruchten af. Ik ben nog steeds 24 uur met de beide salons bezig en bijna elke dag ben ik wel paar uur in beidde te vinden alleen niet meer op vaste tijdstippen. Ik ben tijdens de openingstijden altijd bereikbaar via WhatsApp of telefoon en bij moeilijke behandelingen probeer ik ook altijd in de buurt te zijn. Binnen een kwartier ben ik vanaf huis in beidde salons. In de tijd die overblijft speur ik naar nieuwe trends, nieuwe behandelingen en bezoek andere salons om te kijken wat er goed gaat en wat hun klantenbinder is.

En heel soms loop je dan tegen een pareltje aan waar je dan in gedachten al HAARZAAKJE boven de pui ziet staan. Time will tell !

See you soon!

Marja

kapsalon haarzaakje

Marja Braker

Molenplein 5 3862 JL Nijkerk

+31 (0)33 258 34 85

info@kapsalon-haarzaakje.nl

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

, ,

BTW verhoging Kappers

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren! Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen? Er wordt al zoveel duurder voor de consument! Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel. Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief. Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief. Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.
, ,

Man & Schaar #11

Happy Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond. Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: "Hi I'm Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users' needs". Als bezoeker van zo'n website kan je alleen maar blij worden. Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!
Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.