Factoren, invloeden, gedrag en het prettig werken

Annemarie Leuverink Advies

Welke factoren kunnen van invloed zijn ten opzichte van de professionele houding en gedrag tijdens het werk.

Er is in het verleden al veel geschreven over houding en gedrag. Een naar mijn mening interessant onderwerp omdat mensen uniek zijn en dit op hun eigen, unieke manier uiten.

Ik schrijf dit blog niet vanuit wetenschappelijk oogpunt. Er is over dit onderwerp meer informatie te vinden op internet.

Ik deel dit blok graag uit eigen opgedane ervaring met betrekking tot de beroepspraktijk.

In de beroepspraktijk zie je hoe werkgevers en hun medewerkers zich wel of niet positief uiten in gedrag wanneer we spreken over het profileren van een professionele houding ten opzichte van elkaar.

Dit blog is bedoelt voor werkgevers en hun medewerkers die samen willen werken en het prettig werken op een zo aangename manier mogelijk willen maken.

Niet onbelangrijk is het belang willen inzien wanneer het gaat om wederzijdse betrokkenheid. Het aspect; bewustwording ten opzichte van hun eigen houding en gedrag speelt daarbij een belangrijke rol.

Ben ik mij bewust van mijn eigen houding en gedrag wanneer ik aan het werk ben?

In de eerste plaats is bewustwording wanneer het gaat om je eigen houding en gedrag een must in de beroepspraktijk. Dit geldt over het algemeen genomen in elke werkgerelateerde omgeving.

Meestal doen we gewoon ons ding, het zogenaamde werken op de automatische piloot.

Er zijn verschillende factoren die (onbewust) meespelen in de manier waarop jij je eigen houding en gedrag laat zien tijdens het werk.

Van invloed kunnen zijn; het (intensief) gebruik maken van Social media, de balans tussen werk en prive of om persoonlijke redenen. Ik beperk mij tot deze invloeden.

Social Media

Een voorbeeld zijn de berichten en de (onbewust waargenomen) invloeden van social media, zoals whats app, twitter, Facebook, instagram enz.

De bereikbaarheid is tegenwoordig erg dichtbij. Herkenbaar is, dat over het algemeen genomen en tussen de bedrijven door, iemand gauw geneigd is om op zijn mobiel te gaan kijken. Een mens is van nature nieuwsgierig.

Je denkt het misschien niet maar leuke en minder leuke berichten kunnen een positieve en minder positieve invloed hebben betreft jouw gedachten. Deze invloeden spelen (soms) onbewust een rol in de manier waarop jij jouw eigen houding en gedrag uitdraagt.

Hoe reageer jij op een goed of minder goed bericht? Ben jij jezelf op dat moment bewust van je eigen uitstraling? Kun je het loslaten wanneer je naar het werk gaat maar ook tijdens het werk?

Welke houding, verbaal en non-verbaal, je daarbij aanneemt, bijvoorbeeld bij het uiten van je gezichtsuitdrukking en complete uitstraling, heeft invloed op de manier hoe iemand jou afleest en interpreteert.

Je hebt of vertoont een uitstraling van bijvoorbeeld; het niet geconcentreerd of ongeïnteresseerd zijn of je bent er met je gedachten niet helemaal bij. Verbaal reageer je

(te) impulsief of je wordt onredelijk. Non-verbaal staat je gezicht op onweer.

Over het algemeen genomen zien andere mensen alleen de buitenkant van een persoon. Daarbij zijn zij geneigd zich een mening te vormen of hebben een eerste indruk betreft jouw houding en gedrag. Dat kan positief en minder positief zijn.

Balans werk en prive

Dit zijn twee aspecten die met elkaar te maken hebben en in een juiste balans horen te zijn.

Prive en tijdens het werk kunnen er omstandigheden of situaties zijn die zich (opeens) voordoen en wel degelijk van invloed zijn, bewust en onbewust.

Is de kans daarmee groter zodat dit een gevolg heeft waarop de (werk)dag verder verloopt?

Een bewustwordingsvraag waar je niet altijd direct bij stilstaat en die om zelfreflectie vraagt, Toch?

Een opgeruimde houding en gedrag tijdens het werk straalt professionaliteit uit

Persoonlijke reden

Wanneer je dagelijks met klanten en collegas werkt is het belangrijk dat jij jezelf ervan bewust bent op welke manier jij jezelf laat zien.

Het is goed mogelijk dat je de juiste competenties niet benut of niet gemotiveerd bent om welke reden dan ook zoals het niet lekker in je vel zitten en je wilt je drive vinden maar je weet niet hoe?

Dit kunnen persoonlijke ontwikkel mogelijkheden zijn waar de aandacht op gefocust mag worden.

Zijn er zaken die van invloed kunnen zijn op hoe jij je voelt en gedraagt tijdens het werk?

Voorbeelden die de moeite waard zijn om te bespreken met je leidinggevende of eventueel met een collega, kunnen zijn;

  • hoe te werken aan je eigen motivatie
  • het niet geconcentreerd kunnen werken te kunnen verbeteren
  • bepaalde zaken lopen niet zoals je graag zou willen
  • Ontwikkelmogelijkheden

Het gaat erom dat er vanuit een ander gezichtspunt wordt gekeken waarom jij bijvoorbeeld

vandaag niet goed in je vel zit of om andere redenen.

Je werkgever, leidinggevende en collega’s hebben meer begrip voor bepaalde situaties en omstandigheden dan je denkt.

Werkgevers kunnen op hun beurt ook de intentie nemen een gesprek aan te gaan met hun medewerkers. Medewerkers vinden het prettig wanneer de aandacht niet alleen gefocust is op alleen productie maar dat er daarnaast en in het geheel niet onbelangrijk, ook naar de menselijke kant wordt gekeken.

Wanneer bepaalde zaken zijn uitgesproken, geeft dat ruimte voor lucht en geeft jou weer

nieuwe energie waardoor jij jezelf beter kunt herpakken. Je houding en gedrag zullen zich aanpassen aan de situatie.

Voordeel is dat dit de sfeer ten goede komt.

De kans is groot dat je er waardering en complimenten voor terugkrijgt van je werkgever, collega’s en klanten.

Geef elkaar ook wederzijds complimenten.

De ervaring leert dat niet alleen medewerkers het prettig vinden om complimenten te krijgen, ook je leidinggevende en je werkgever zullen dit als prettig ervaren.

Maak hier een gewoonte van maar overdrijf het geven van complimenten niet.

In de meeste gevallen werkt dit goed op de stimulans en je eigendrive om in de positieve modus door te gaan.

Het is in ieders belang dat het prettig werken zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt.

De positieve houding en gedragsmodus

  • Klanten staan centraal en zijn het bestaansrecht van een onderneming, zij willen graag advies van een vriendelijke en een deskundige professional en zich welkom voelen in een omgeving met een prettige sfeer.
  • Je werkgever en collega’s zien en werken graag samen met een collega die gemotiveerd en met enthousiasme op de werkvloer staat.
  • Medewerkers zien graag een enthousiaste en gemotiveerde werkgever/leidinggevende.
  • Enthousiasme werkt aanstekelijk.
  • Ga de uitdaging aan om bewustwording te creëren betreft je eigen houding en gedrag, zodat dit uiteindelijk vruchten afwerpt.

Dit zijn een aantal tips die ik graag weg geef.

Er zijn onwaarschijnlijk meer aspecten die om specifieke aandacht vragen en effectief een bijdrage leveren ten opzichte van het prettig werken. Het liefst met een positief resultaat dit om een optimale samenwerking te realiseren.

Positieve reminders:

  • Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen
  • Een goede houding met een uitstraling van positief gedrag mag

Doe er je voordeel mee!

Met positieve, gemotiveerde en enthousiaste groet,

Annemarie

Annemarie Leuverink

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.
, ,

SALON B Hairstylists wanted

Ben jij al langer werkzaam in de kappersbranche en ben je toe aan een leuke, nieuwe uitdaging? Wil je graag de volgende stap zetten, maar zoek je niet de verantwoordelijkheden die het hebben van een eigen salon met zich meebrengt? Houd je ervan om als team een mooi resultaat neer te zetten en heb je het gevoel dat je nooit bent uitgeleerd? Misschien zijn wij dan wel een match made in heaven!
,

En door

En door…. Inmiddels hebben we de magische grens van 1 jaar gehaald met HaarZaakje Nijkerk. Wat een lekker gevoel want de loop is er inmiddels in. We hebben inmiddels 1600 klanten mogen ontvangen in onze nieuwe salon en het aantal groeit per maand nog gemiddeld met 80 nieuwe klanten per maand. Dat is echt super goed alhoewel mijn lat wel erg hoog ligt. Ik ben inmiddels een kei geworden in het sturen op cijfers en krijg na 8 jaar eindelijk inzicht in de cijfertjes. Ik dacht dat ik het doen van de boekhouding haatte maar dat blijkt niet waar te zijn. Ik gunde mijzelf er geen tijd voor. Had het niet overzichtelijk en snapte het gewoon niet. Ik ben daar echt de enige niet in in kappersland. We zijn allemaal heel creatief met onze handen maar met cijfertjes hebben we niks. Nu ik met 2 zaken heb gekozen om niet (amper) meer mee te knippen en mij te richten op de andere kant van het bedrijf trekt de mist op.