Factoren, invloeden, gedrag en het prettig werken

Annemarie Leuverink Advies

Welke factoren kunnen van invloed zijn ten opzichte van de professionele houding en gedrag tijdens het werk.

Er is in het verleden al veel geschreven over houding en gedrag. Een naar mijn mening interessant onderwerp omdat mensen uniek zijn en dit op hun eigen, unieke manier uiten.

Ik schrijf dit blog niet vanuit wetenschappelijk oogpunt. Er is over dit onderwerp meer informatie te vinden op internet.

Ik deel dit blok graag uit eigen opgedane ervaring met betrekking tot de beroepspraktijk.

In de beroepspraktijk zie je hoe werkgevers en hun medewerkers zich wel of niet positief uiten in gedrag wanneer we spreken over het profileren van een professionele houding ten opzichte van elkaar.

Dit blog is bedoelt voor werkgevers en hun medewerkers die samen willen werken en het prettig werken op een zo aangename manier mogelijk willen maken.

Niet onbelangrijk is het belang willen inzien wanneer het gaat om wederzijdse betrokkenheid. Het aspect; bewustwording ten opzichte van hun eigen houding en gedrag speelt daarbij een belangrijke rol.

Ben ik mij bewust van mijn eigen houding en gedrag wanneer ik aan het werk ben?

In de eerste plaats is bewustwording wanneer het gaat om je eigen houding en gedrag een must in de beroepspraktijk. Dit geldt over het algemeen genomen in elke werkgerelateerde omgeving.

Meestal doen we gewoon ons ding, het zogenaamde werken op de automatische piloot.

Er zijn verschillende factoren die (onbewust) meespelen in de manier waarop jij je eigen houding en gedrag laat zien tijdens het werk.

Van invloed kunnen zijn; het (intensief) gebruik maken van Social media, de balans tussen werk en prive of om persoonlijke redenen. Ik beperk mij tot deze invloeden.

Social Media

Een voorbeeld zijn de berichten en de (onbewust waargenomen) invloeden van social media, zoals whats app, twitter, Facebook, instagram enz.

De bereikbaarheid is tegenwoordig erg dichtbij. Herkenbaar is, dat over het algemeen genomen en tussen de bedrijven door, iemand gauw geneigd is om op zijn mobiel te gaan kijken. Een mens is van nature nieuwsgierig.

Je denkt het misschien niet maar leuke en minder leuke berichten kunnen een positieve en minder positieve invloed hebben betreft jouw gedachten. Deze invloeden spelen (soms) onbewust een rol in de manier waarop jij jouw eigen houding en gedrag uitdraagt.

Hoe reageer jij op een goed of minder goed bericht? Ben jij jezelf op dat moment bewust van je eigen uitstraling? Kun je het loslaten wanneer je naar het werk gaat maar ook tijdens het werk?

Welke houding, verbaal en non-verbaal, je daarbij aanneemt, bijvoorbeeld bij het uiten van je gezichtsuitdrukking en complete uitstraling, heeft invloed op de manier hoe iemand jou afleest en interpreteert.

Je hebt of vertoont een uitstraling van bijvoorbeeld; het niet geconcentreerd of ongeïnteresseerd zijn of je bent er met je gedachten niet helemaal bij. Verbaal reageer je

(te) impulsief of je wordt onredelijk. Non-verbaal staat je gezicht op onweer.

Over het algemeen genomen zien andere mensen alleen de buitenkant van een persoon. Daarbij zijn zij geneigd zich een mening te vormen of hebben een eerste indruk betreft jouw houding en gedrag. Dat kan positief en minder positief zijn.

Balans werk en prive

Dit zijn twee aspecten die met elkaar te maken hebben en in een juiste balans horen te zijn.

Prive en tijdens het werk kunnen er omstandigheden of situaties zijn die zich (opeens) voordoen en wel degelijk van invloed zijn, bewust en onbewust.

Is de kans daarmee groter zodat dit een gevolg heeft waarop de (werk)dag verder verloopt?

Een bewustwordingsvraag waar je niet altijd direct bij stilstaat en die om zelfreflectie vraagt, Toch?

Een opgeruimde houding en gedrag tijdens het werk straalt professionaliteit uit

Persoonlijke reden

Wanneer je dagelijks met klanten en collegas werkt is het belangrijk dat jij jezelf ervan bewust bent op welke manier jij jezelf laat zien.

Het is goed mogelijk dat je de juiste competenties niet benut of niet gemotiveerd bent om welke reden dan ook zoals het niet lekker in je vel zitten en je wilt je drive vinden maar je weet niet hoe?

Dit kunnen persoonlijke ontwikkel mogelijkheden zijn waar de aandacht op gefocust mag worden.

Zijn er zaken die van invloed kunnen zijn op hoe jij je voelt en gedraagt tijdens het werk?

Voorbeelden die de moeite waard zijn om te bespreken met je leidinggevende of eventueel met een collega, kunnen zijn;

  • hoe te werken aan je eigen motivatie
  • het niet geconcentreerd kunnen werken te kunnen verbeteren
  • bepaalde zaken lopen niet zoals je graag zou willen
  • Ontwikkelmogelijkheden

Het gaat erom dat er vanuit een ander gezichtspunt wordt gekeken waarom jij bijvoorbeeld

vandaag niet goed in je vel zit of om andere redenen.

Je werkgever, leidinggevende en collega’s hebben meer begrip voor bepaalde situaties en omstandigheden dan je denkt.

Werkgevers kunnen op hun beurt ook de intentie nemen een gesprek aan te gaan met hun medewerkers. Medewerkers vinden het prettig wanneer de aandacht niet alleen gefocust is op alleen productie maar dat er daarnaast en in het geheel niet onbelangrijk, ook naar de menselijke kant wordt gekeken.

Wanneer bepaalde zaken zijn uitgesproken, geeft dat ruimte voor lucht en geeft jou weer

nieuwe energie waardoor jij jezelf beter kunt herpakken. Je houding en gedrag zullen zich aanpassen aan de situatie.

Voordeel is dat dit de sfeer ten goede komt.

De kans is groot dat je er waardering en complimenten voor terugkrijgt van je werkgever, collega’s en klanten.

Geef elkaar ook wederzijds complimenten.

De ervaring leert dat niet alleen medewerkers het prettig vinden om complimenten te krijgen, ook je leidinggevende en je werkgever zullen dit als prettig ervaren.

Maak hier een gewoonte van maar overdrijf het geven van complimenten niet.

In de meeste gevallen werkt dit goed op de stimulans en je eigendrive om in de positieve modus door te gaan.

Het is in ieders belang dat het prettig werken zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt.

De positieve houding en gedragsmodus

  • Klanten staan centraal en zijn het bestaansrecht van een onderneming, zij willen graag advies van een vriendelijke en een deskundige professional en zich welkom voelen in een omgeving met een prettige sfeer.
  • Je werkgever en collega’s zien en werken graag samen met een collega die gemotiveerd en met enthousiasme op de werkvloer staat.
  • Medewerkers zien graag een enthousiaste en gemotiveerde werkgever/leidinggevende.
  • Enthousiasme werkt aanstekelijk.
  • Ga de uitdaging aan om bewustwording te creëren betreft je eigen houding en gedrag, zodat dit uiteindelijk vruchten afwerpt.

Dit zijn een aantal tips die ik graag weg geef.

Er zijn onwaarschijnlijk meer aspecten die om specifieke aandacht vragen en effectief een bijdrage leveren ten opzichte van het prettig werken. Het liefst met een positief resultaat dit om een optimale samenwerking te realiseren.

Positieve reminders:

  • Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen
  • Een goede houding met een uitstraling van positief gedrag mag

Doe er je voordeel mee!

Met positieve, gemotiveerde en enthousiaste groet,

Annemarie

Annemarie Leuverink

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.