Goed gereedschap is het halve werk!

Raymon & Danny

GAIJESS

De titel van deze blog zegt natuurlijk al genoeg.

Graag willen wij jullie meenemen naar onze ervaringen met gereedschappen.

Je kent het vast wel… Je schaar valt op de grond en je hebt dan het gevoel dat de punt gelijk stomp, of in het ergste geval kapot is. Je gaat door met knippen en je ergert je groen en geel aan de schaar want hij slaat dubbel of hij trekt. Maar je moet door dus laat je het maar even zo.

Je kam valt en er is een tandje uit, je pakt ‘m op, maakt ‘m schoon en je gaat weer door.

Er zijn nog zoveel voorbeelden van gereedschap dat op den duur niet meer goed functioneert of kapot is maar vaak heb je te weinig tijd, of je neemt niet de tijd, om nieuw materiaal aan te schaffen.

Toch zouden wij jullie als advies mee willen geven:  Zorg dat je altijd goed materiaal op reserve hebt! Want op het moment dat je met die nieuwe schaar aan de slag gaat heb je meestal al het gevoel van:  Jemig wat knipt dit toch weer fijn en waarom heb ik die schaar, kam of tondeuse nou niet eerder aangeschaft?

Zo stonden wij ergens een presentatie te geven en laten het nieuwste model opknip-kam zien met begeleidende uitleg: Deze kam is zo flexibel dat hij onbreekbaar is!

Om deze uitspraak kracht bij te zetten, demonstreerden wij dit en wat denk je? De kam brak gewoon in twee! Met als gevolg dat het publiek niet meer bij kwam van het lachen natuurlijk. Gelukkig hebben wij altijd meerdere kammen van hetzelfde soort bij dus konden we ondanks het hilarische moment toch verder.

Dat goed gereedschap het halve werk is geld niet alleen voor de kwaliteit van je gereedschap maar ook voor de kwaliteit van je werk.

Wij krijgen vaak de vraag, bij een salontraining of presentatie, waarom wij verschillende tondeuses gebruiken en waarom wij meerdere tondeuses hebben om een fade te maken.

Dit doen wij omdat de kortste stand van de grote tondeuse vaak maar tot 0,08 mm gaat, en de kleine tot 0,04 mm. Maar ook daar heb je nog verschil in want er zijn ook kleine tondeuses die tot 0,01 mm gaan. En om een goede fade te maken kunnen wij gewoon niet meer zonder deze verschillende type tondeuses.

Waarom wij deze verschillende tondeuses ook nog dubbel hebben is om het feit dat er altijd een op reserve is als de ander leeg is , zoals we al vermeld hebben, er altijd iets kan gebeuren waardoor je materiaal kapot gaat.

En zo zijn er nog tal van voorbeelden om met goed materiaal een mooi kapsel te creëren.

Ondanks dat goed materiaal het halve werk is, komt het toch uiteindelijk ook aan op je eigen vakmanschap!

Op 25 en 26 juni vindt het gloednieuwe kappers-event The Hair X-perience in Gorinchem plaats.

The Hair X-perience is, met ruim 70 deelnemers, het grootste kappers-event van Nederland en staat in het teken van inspiratie, educatie en innovatie.

Hier staan wij, in samenwerking met MW Hair&Beauty Products, in stand 242. Wij zijn daar niet alleen om ons zelf te promoten, maar ook om de nieuwste materialen en technieken te zien waardoor ons vak zo leuk blijft.

Misschien zien we elkaar daar, en anders tot de volgende blog!

Raymon & Danny

GAIJESS

GAIJES

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Man & Schaar #11

Happy Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond. Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: "Hi I'm Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users' needs". Als bezoeker van zo'n website kan je alleen maar blij worden. Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!
, ,

Decembergroet

Dit keer schrijf ik een korte blog met tips en hopelijk doe je hier je voordeel mee. Een tandje erbij deze maand en dat betekent de focus scherp houden. Oud maakt plaats voor nieuw. Het jaar 2017 is bijna voorbij en het jaar 2018 komt steeds dichterbij. Het zijn drukke en gezellige tijden, ook voor je klanten. Zet je klant in the picture, geef ze een warm welkom en gastvrije gevoelswaarde. Weet dat je klanten deze feestmaand eerder geneigd zijn om meer geld uit te geven dan gebruikelijk. De klant gunt zichzelf iets meer en op een of andere manier is er dat gevoel van; er mag extra geld uitgegeven worden. Maak gebruik van de kracht van het overtuigen waardoor je klant, door middel van professioneel goed advies en persoonlijke aandacht, sneller tot aankoop over gaat.
Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.