Leegstand

Marja Braker, Haar Zaakje

Soms wordt je omgeving`s blind.
In mijn eigen stad valt het mij niet meer op omdat ik er elke dag loop.  Dat ene pandje dat opeens leeg staat. Soms moet ik zelfs denken wat er ook alweer zat.

Vandaag liep ik even door Leusden en daar was ik al enige tijd niet geweest. Mijn god, wat is hier gebeurd? De eens zo leuke hippe passage stond half leeg en 2 prijsvechter kapsalons zaten strak tegen elkaar aan. Wellicht hebben ze beidde een ander publiek wat ze aantrekken maar ik zag het verschil niet. Bij de ene salon was de prijs zwaar onder het normale uurtarief wat je moet omzetten om te kunnen overleven als ondernemer en bij de buren was dat net zo.
Ook de inrichting verschilde amper zodat ik 2 keer moest kijken of de panden niet gewoon bij elkaar hoorden en er ergens een doorgang was gemaakt. Maar nee..2 salons die tegen elkaar moeten opboksen in dezelfde vijver van klanten.

Als je niet naar de kapper moet dan krijg je weinig zin om nog die passage in te lopen want er zit bijna niks meer waar je vrolijk van wordt. Het meisje van de Bruna vertelde dat ze blij zijn dat ze nog pakketjes versturen en dat daar de klanten nog voor komen maar verder was het rustig.

Waar vroeger de gemeente en projectontwikkelaars keken naar welke ondernemers wenselijk waren in een winkelcentrum maakt het nu schijnbaar niemand meer uit dat er 3 kaasboeren naast elkaar gaan zitten, als het pand maar verhuurd is.
Het gekke is dat we met zijn allen onze vrije tijd steeds belangrijker zijn gaan vinden en er dan graag op uit trekken. Het liefst dan gezellig winkelen met een lekkere kop koffie en als afsluiter ergens een wijntje drinken.

Doordat we allemaal massaal het `o zo handige` online shoppen hebben ontdekt krijgen ondernemers het steeds moeilijker. Bijna niet meer te concurreren met de grote jongens als de Wehkamp etc. En na een paar magere jaren vertrekken de ondernemers met die leuk schattige winkels waar je uren kunt rondstruinen en snuffelen.
De enige winkeliers die terug keren op deze plekken zijn vaak de franchise ketens met hun wurg contracten.
Hoe jammer is dat.

Als wij als ondernemer nou beloven dat we alleen nog maar leuke en mooie en zinnen prikkelende zaken gaan neerzetten waar we financieel ons nek voor uitsteken beloven jullie dan als klant dat jullie weer meer gezellig gaan winkelen en jullie geld daar gaan uitgeven in plaats van online zodat we over 10 jaar niet hoeven te kijken naar troosteloze lege winkelpanden.
En dat jullie niet aan jullie kinderen hoeven uit te leggen dat het kopen van kleren vroeger gewoon in een winkel werd gedaan waar je gelijk kon passen en kijken of het leuk stond in plaats van op de bank met zijn allen achter de pc?

See you next time! Marja

kapsalon haarzaakje

Marja Braker

Molenplein 5 3862 JL Nijkerk

+31 (0)33 258 34 85

info@kapsalon-haarzaakje.nl

4 antwoorden
  1. Ronald Pronk
    Ronald Pronk zegt:

    Mooi Geschreven Marja! Klopt precies, wij als ondernemers moeten een prikkelende zaak neer zetten. Geloof me er zijn genoeg klanten die inderdaad gezellig willen winkelen. Maar dan moet een zaak wel wat bieden. Zelfs prijsvechters kunnen er een feestje van maken. Kleurloze winkels zullen verwijden, het is nu kiezen voor een concept dat is de enige weg.

    Beantwoorden
  2. Hans Beers
    Hans Beers zegt:

    Helemaal eens. Ofwel we moeten met z’n allen het winkelen in de straat weer aanmoedigen (en dan zelf ook niks meer bij Zalando kopen!), ofwel we moeten accepteren dat het online shoppen het nieuwe inkopen-doen is en dat winkels in de straat een achterhaald concept is. Een projectontwikkelaars en hedge-fondsen moeten zich ook eens achter oren krabben.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

, ,

Man & Schaar #11

Happy Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond. Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: "Hi I'm Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users' needs". Als bezoeker van zo'n website kan je alleen maar blij worden. Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!
, ,

Decembergroet

Dit keer schrijf ik een korte blog met tips en hopelijk doe je hier je voordeel mee. Een tandje erbij deze maand en dat betekent de focus scherp houden. Oud maakt plaats voor nieuw. Het jaar 2017 is bijna voorbij en het jaar 2018 komt steeds dichterbij. Het zijn drukke en gezellige tijden, ook voor je klanten. Zet je klant in the picture, geef ze een warm welkom en gastvrije gevoelswaarde. Weet dat je klanten deze feestmaand eerder geneigd zijn om meer geld uit te geven dan gebruikelijk. De klant gunt zichzelf iets meer en op een of andere manier is er dat gevoel van; er mag extra geld uitgegeven worden. Maak gebruik van de kracht van het overtuigen waardoor je klant, door middel van professioneel goed advies en persoonlijke aandacht, sneller tot aankoop over gaat.
Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.