Leegstand

Marja Braker, Haar Zaakje

Soms wordt je omgeving`s blind.
In mijn eigen stad valt het mij niet meer op omdat ik er elke dag loop.  Dat ene pandje dat opeens leeg staat. Soms moet ik zelfs denken wat er ook alweer zat.

Vandaag liep ik even door Leusden en daar was ik al enige tijd niet geweest. Mijn god, wat is hier gebeurd? De eens zo leuke hippe passage stond half leeg en 2 prijsvechter kapsalons zaten strak tegen elkaar aan. Wellicht hebben ze beidde een ander publiek wat ze aantrekken maar ik zag het verschil niet. Bij de ene salon was de prijs zwaar onder het normale uurtarief wat je moet omzetten om te kunnen overleven als ondernemer en bij de buren was dat net zo.
Ook de inrichting verschilde amper zodat ik 2 keer moest kijken of de panden niet gewoon bij elkaar hoorden en er ergens een doorgang was gemaakt. Maar nee..2 salons die tegen elkaar moeten opboksen in dezelfde vijver van klanten.

Als je niet naar de kapper moet dan krijg je weinig zin om nog die passage in te lopen want er zit bijna niks meer waar je vrolijk van wordt. Het meisje van de Bruna vertelde dat ze blij zijn dat ze nog pakketjes versturen en dat daar de klanten nog voor komen maar verder was het rustig.

Waar vroeger de gemeente en projectontwikkelaars keken naar welke ondernemers wenselijk waren in een winkelcentrum maakt het nu schijnbaar niemand meer uit dat er 3 kaasboeren naast elkaar gaan zitten, als het pand maar verhuurd is.
Het gekke is dat we met zijn allen onze vrije tijd steeds belangrijker zijn gaan vinden en er dan graag op uit trekken. Het liefst dan gezellig winkelen met een lekkere kop koffie en als afsluiter ergens een wijntje drinken.

Doordat we allemaal massaal het `o zo handige` online shoppen hebben ontdekt krijgen ondernemers het steeds moeilijker. Bijna niet meer te concurreren met de grote jongens als de Wehkamp etc. En na een paar magere jaren vertrekken de ondernemers met die leuk schattige winkels waar je uren kunt rondstruinen en snuffelen.
De enige winkeliers die terug keren op deze plekken zijn vaak de franchise ketens met hun wurg contracten.
Hoe jammer is dat.

Als wij als ondernemer nou beloven dat we alleen nog maar leuke en mooie en zinnen prikkelende zaken gaan neerzetten waar we financieel ons nek voor uitsteken beloven jullie dan als klant dat jullie weer meer gezellig gaan winkelen en jullie geld daar gaan uitgeven in plaats van online zodat we over 10 jaar niet hoeven te kijken naar troosteloze lege winkelpanden.
En dat jullie niet aan jullie kinderen hoeven uit te leggen dat het kopen van kleren vroeger gewoon in een winkel werd gedaan waar je gelijk kon passen en kijken of het leuk stond in plaats van op de bank met zijn allen achter de pc?

See you next time! Marja

kapsalon haarzaakje

Marja Braker

Molenplein 5 3862 JL Nijkerk

+31 (0)33 258 34 85

info@kapsalon-haarzaakje.nl

4 antwoorden
  1. Ronald Pronk
    Ronald Pronk zegt:

    Mooi Geschreven Marja! Klopt precies, wij als ondernemers moeten een prikkelende zaak neer zetten. Geloof me er zijn genoeg klanten die inderdaad gezellig willen winkelen. Maar dan moet een zaak wel wat bieden. Zelfs prijsvechters kunnen er een feestje van maken. Kleurloze winkels zullen verwijden, het is nu kiezen voor een concept dat is de enige weg.

    Beantwoorden
  2. Hans Beers
    Hans Beers zegt:

    Helemaal eens. Ofwel we moeten met z’n allen het winkelen in de straat weer aanmoedigen (en dan zelf ook niks meer bij Zalando kopen!), ofwel we moeten accepteren dat het online shoppen het nieuwe inkopen-doen is en dat winkels in de straat een achterhaald concept is. Een projectontwikkelaars en hedge-fondsen moeten zich ook eens achter oren krabben.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.
, ,

SALON B Hairstylists wanted

Ben jij al langer werkzaam in de kappersbranche en ben je toe aan een leuke, nieuwe uitdaging? Wil je graag de volgende stap zetten, maar zoek je niet de verantwoordelijkheden die het hebben van een eigen salon met zich meebrengt? Houd je ervan om als team een mooi resultaat neer te zetten en heb je het gevoel dat je nooit bent uitgeleerd? Misschien zijn wij dan wel een match made in heaven!
,

En door

En door…. Inmiddels hebben we de magische grens van 1 jaar gehaald met HaarZaakje Nijkerk. Wat een lekker gevoel want de loop is er inmiddels in. We hebben inmiddels 1600 klanten mogen ontvangen in onze nieuwe salon en het aantal groeit per maand nog gemiddeld met 80 nieuwe klanten per maand. Dat is echt super goed alhoewel mijn lat wel erg hoog ligt. Ik ben inmiddels een kei geworden in het sturen op cijfers en krijg na 8 jaar eindelijk inzicht in de cijfertjes. Ik dacht dat ik het doen van de boekhouding haatte maar dat blijkt niet waar te zijn. Ik gunde mijzelf er geen tijd voor. Had het niet overzichtelijk en snapte het gewoon niet. Ik ben daar echt de enige niet in in kappersland. We zijn allemaal heel creatief met onze handen maar met cijfertjes hebben we niks. Nu ik met 2 zaken heb gekozen om niet (amper) meer mee te knippen en mij te richten op de andere kant van het bedrijf trekt de mist op.