Leegstand

Marja Braker, Haar Zaakje

Soms wordt je omgeving`s blind.
In mijn eigen stad valt het mij niet meer op omdat ik er elke dag loop.  Dat ene pandje dat opeens leeg staat. Soms moet ik zelfs denken wat er ook alweer zat.

Vandaag liep ik even door Leusden en daar was ik al enige tijd niet geweest. Mijn god, wat is hier gebeurd? De eens zo leuke hippe passage stond half leeg en 2 prijsvechter kapsalons zaten strak tegen elkaar aan. Wellicht hebben ze beidde een ander publiek wat ze aantrekken maar ik zag het verschil niet. Bij de ene salon was de prijs zwaar onder het normale uurtarief wat je moet omzetten om te kunnen overleven als ondernemer en bij de buren was dat net zo.
Ook de inrichting verschilde amper zodat ik 2 keer moest kijken of de panden niet gewoon bij elkaar hoorden en er ergens een doorgang was gemaakt. Maar nee..2 salons die tegen elkaar moeten opboksen in dezelfde vijver van klanten.

Als je niet naar de kapper moet dan krijg je weinig zin om nog die passage in te lopen want er zit bijna niks meer waar je vrolijk van wordt. Het meisje van de Bruna vertelde dat ze blij zijn dat ze nog pakketjes versturen en dat daar de klanten nog voor komen maar verder was het rustig.

Waar vroeger de gemeente en projectontwikkelaars keken naar welke ondernemers wenselijk waren in een winkelcentrum maakt het nu schijnbaar niemand meer uit dat er 3 kaasboeren naast elkaar gaan zitten, als het pand maar verhuurd is.
Het gekke is dat we met zijn allen onze vrije tijd steeds belangrijker zijn gaan vinden en er dan graag op uit trekken. Het liefst dan gezellig winkelen met een lekkere kop koffie en als afsluiter ergens een wijntje drinken.

Doordat we allemaal massaal het `o zo handige` online shoppen hebben ontdekt krijgen ondernemers het steeds moeilijker. Bijna niet meer te concurreren met de grote jongens als de Wehkamp etc. En na een paar magere jaren vertrekken de ondernemers met die leuk schattige winkels waar je uren kunt rondstruinen en snuffelen.
De enige winkeliers die terug keren op deze plekken zijn vaak de franchise ketens met hun wurg contracten.
Hoe jammer is dat.

Als wij als ondernemer nou beloven dat we alleen nog maar leuke en mooie en zinnen prikkelende zaken gaan neerzetten waar we financieel ons nek voor uitsteken beloven jullie dan als klant dat jullie weer meer gezellig gaan winkelen en jullie geld daar gaan uitgeven in plaats van online zodat we over 10 jaar niet hoeven te kijken naar troosteloze lege winkelpanden.
En dat jullie niet aan jullie kinderen hoeven uit te leggen dat het kopen van kleren vroeger gewoon in een winkel werd gedaan waar je gelijk kon passen en kijken of het leuk stond in plaats van op de bank met zijn allen achter de pc?

See you next time! Marja

kapsalon haarzaakje

Marja Braker

Molenplein 5 3862 JL Nijkerk

+31 (0)33 258 34 85

info@kapsalon-haarzaakje.nl

4 antwoorden
  1. Ronald Pronk
    Ronald Pronk zegt:

    Mooi Geschreven Marja! Klopt precies, wij als ondernemers moeten een prikkelende zaak neer zetten. Geloof me er zijn genoeg klanten die inderdaad gezellig willen winkelen. Maar dan moet een zaak wel wat bieden. Zelfs prijsvechters kunnen er een feestje van maken. Kleurloze winkels zullen verwijden, het is nu kiezen voor een concept dat is de enige weg.

    Beantwoorden
  2. Hans Beers
    Hans Beers zegt:

    Helemaal eens. Ofwel we moeten met z’n allen het winkelen in de straat weer aanmoedigen (en dan zelf ook niks meer bij Zalando kopen!), ofwel we moeten accepteren dat het online shoppen het nieuwe inkopen-doen is en dat winkels in de straat een achterhaald concept is. Een projectontwikkelaars en hedge-fondsen moeten zich ook eens achter oren krabben.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.
, ,

Man & Schaar #12

Of ik wel eens een model nodig had dat helemaal kaal ging… Ze had model gezeten bij een landelijke haarshow en voor die show was ze op één dag drie keer gebleached… Ja, dan kan je het er vanaf vegen, dat is helder. Het lag niet direct in de planning. Maar weet je wat, dan maken we er een aparte shoot van. Naar een datum gezocht, Emma (één van mijn favoriete visagistes) was beschikbaar, het haar en de fotografie deed ik zelf... Gaan! Toen ze aankwam moest ik inderdaad beamen dat het niet veel meer was. Het was zogezegd snot. Ze had nog wel gereclameerd bij dat kappers-event, maar in deze wereld zijn we niet zo goed in nazorg. Haar kapot? Helaas pindakaas. Wel beschamend, vooral naar iemand die haar haar professioneel nodig heeft. Hoeveel shoots ging ze hierdoor missen?
, ,

BTW verhoging Kappers

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren! Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen? Er wordt al zoveel duurder voor de consument! Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel. Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief. Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief. Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.