Man & Schaar # 11

Hans Beers, Hair Stage

Happy

Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond.

Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: “Hi I’m Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users’ needs”. Als bezoeker van zo’n website kan je alleen maar blij worden.

Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!

Onlangs zag ik een schitterend voorbeeld van good feelings: een vrouw in de VS wou haar zeer oude auto verkopen (een Honda Accord uit 1996 met 227 duizend kilometer op de teller). Een vriend van haar maakte een filmpje, waarin de auto de hoofdrol vertolkte en symbool stond voor ultieme vrijheid. “This is not a car. This is you. It’s a lifestyle. A choice. Your choice”. De bestuurster reed met de kat op schoot, luisterde relaxte muziek (de auto had nog een old skool cassette-recorder) en schonk zichzelf koffie in vanuit een koffie-apparaat op de passagiersstoel. Het was een beetje gefilmd zoals de commercials van Levi’s 501, die natuurlijk ook onweerstaanbaar zijn. De auto moest 499 dollar opleveren maar op Ebay werd er inmiddels 100.000 dollar voor geboden!

Hoe kan je dit nou als kapper toepassen? Ik vermoed dat het succes van Schorem hiermee te maken heeft. De sfeer, de vormgeving, de uitstraling, het hele image dat wordt opgebouwd. Daar wil je bijhoren. En zo zijn er meer formules met een uitgesproken stijl. Lifestyle. Kinki natuurlijk. Of wat dacht je van vintage-zaken als The Parlour Hairsalon of Madame de Pompadour (“Here you can just sit back, relax, drink a coffee and let yourself be pampered.”)? Je verkoopt eigenlijk geen kapsel, maar good feelings.

Good feelings bereik je met je behandeling, met de wasmassage, maar ook met de muziek, de koffie, het licht, de inrichting, de verhalen die je vertelt of juist achterwege laat. Alles speelt mee. Martijn de Kort, directeur van de Yes-salons, tijdens het seminar Experts in Business: “Kappers denken dat 70% van hun succes aan hun vaktechniek te danken is en 30% aan de sfeer, de entourage, de koffie, etc. Echter… het is precies andersom!” Ik heb het niet gecontroleerd, maar er zal zeker een kern van waarheid in zitten.

Ik knipte verder, pakte de tondeuse, maakte een awesome kapsel. Markant, maar perfect. Föhnen, styletang erdoor, fine tunen, wauw! We genoten er beiden zichtbaar van. Ik had wel wat extra tijd geïnvesteerd dus ik vroeg bij de kassa of ik een kwartiertje extra mocht rekenen. Geen probleem. Ze vertelde dat haar man in het buitenland verbleef. Die zou haar nieuwe look pas over enkele dagen zien. “En ga je dan vanavond de beest uithangen?” vroeg ik. “Nee”, antwoordde ze, “ik ga de hele avond in de spiegel kijken.”

© HansBeers.com

N.B. Deze blog verscheen eerder in Top Hair Benelux

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

BTW verhoging Kappers

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren! Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen? Er wordt al zoveel duurder voor de consument! Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel. Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief. Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief. Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.
, ,

Man & Schaar #11

Happy Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond. Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: "Hi I'm Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users' needs". Als bezoeker van zo'n website kan je alleen maar blij worden. Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!
Training
, ,

Man & Schaar #10

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je. Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet.