Vervolg op mijn eerste blog over het openen van een 2e vestiging van Haarzaakje in Nijkerk.
Nu de eerste hobbel is genomen en de beslissing is gemaakt dat de 2e salon er gaat komen begint het pas. Het gedoe met de bank is voorbij en er is groen licht. Maar dan…de tijd gaat dringen daar de openingsdatum op 1 juli ligt. En dan langzaam aan komt het besef dat die datum helemaal niet haalbaar is. 6 weken lijkt lang maar alleen al het aanvragen van de meterkast, het plaatsen ervan en het geven van groen licht aan de KPN duurt zeker al 3 weken. En zonder ben je niks, geen stroom, geen water en geen internet. En nog vervelender: geen telefoonnummer. Die krijg je pas zodra de monteur langs komt om je daadwerkelijk aan te sluiten. Maar wat valt er aan te sluiten in een leeg pand? Lastig. Na diverse telefoontjes gepleegd te hebben loop je tegen een muur van bureaucratie aan. “Helaas mevrouw, dit zijn nu eenmaal de regels”. Ja maar, ik heb een telefoonnummer nodig voor mijn folders en drukwerk, voor de KvK inschrijving etc. etc. En het laten maken en verspreiden van die folders duurt minimaal 4 weken dus als u pas over paar weken monteur laat komen is mijn drukwerk verspreiding niet op tijd. Helaas meedenken op oplossingen aandragen is zeker niet kun sterkste kant. Het valt mij steeds meer op hoeveel wij kleine ondernemers werken aan de klantvriendelijkheid terwijl de grote bedrijven daar schijnbaar niet in investeren. Minuten lange wachttijden aan de telefoon, 10 keer worden door verbonden naar vaak weer een verkeerde afdeling.
Mijn lontje wordt steeds korter. Je wil zo graag alles in 1 keer goed doen en als je twee dingen van je to-do lijst heb weg gestreept staan er weer 3 nieuwe taken op die je was vergeten. Van aanvragen van een nieuwe zakelijke rekening tot het afsluiten van alle contracten zoals pin apparaat koffieapparaat, telefoon, verzekeringen, etc. En dat tussen het uitzoeken van de kleuren, de wandbekleding, de vloer, het aannemen van nieuwe personeel. Er komt heel veel op je af, wat echt erg leuk is maar ook de nodige spanning oplevert. Deze week moet ik mij gaan bezig houden met het opmaken van de flyers en folders voor de openingsactie. Helaas ben ik hier geen expert in en moet ik ook hier weer hulp voor vragen. Ook dan moet je weten hoe je het eruit wil laten zien en wat zet je erin? Welke actie verzin je? Je wilt een knallende opening straks waar klanten graag voor bij je binnenkomen.
Ik realiseer mij heel goed dat elke nieuwe klant bij ons in Nijkerk een ontevreden of nieuwsgierige klant van een andere salon is. Het is geen nieuwbouw wijk zoals HaarZaakje Amersfoort waar elke klant nieuw is en uit alle delen van het land komt. Ook moet ik mijn personeelsplanning op orde hebben voor beide zaken. Ons personeel gaat hoppen van Amersfoort naar Nijkerk en daarnaast hebben wij 3 nieuwe medewerksters aangenomen. Kortom ..de komende weken heb ik in ieder geval geen tijd om te gaan doom denken waar ik aan ben begonnen of dat het wel gaat lopen….ik heb daar gewoon weg geen tijd voor…. Elk nadeel heeft zijn voordeel toch?
See You Soon..
Groetjes Marja
Voortgang van inrichten Haar Zaakje Nijkerk
Marja Braker Guest blogger
Marja Braker
Heideweg 164 3825 ZM Amersfoort
+31 (0)33 456 31 12
info@kapsalon-haarzaakje.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Zo herkenbaar die burocratie bij die grote bedrijven ?
Ik ben 2 maanden geleden verhuisd met mijn kapsalon en liep er ook tegenaan. KPN kon pas geregeld worden als de adreswijziging bij de Kvk rond was. En dat kon pas weer nadat de verhuisdatum had plaatsgevonden. Gelukkig kon ik een fake-huurcontract maken en zogenaamd 2 maanden eerder laten gaan om alles te regelen.
Veel succes!!!