Een Creatieve Match

Annemarie Leuverink Advies

Graag deel ik deze blog met jullie. Deze blog is door mij geschreven voor werkgevers en hun medewerkers in de algemene beroepspraktijk.

Ik wil met deze blog de categorie creatieve ‘doeners’, de kappers, graag inspireren.

In de beroepspraktijk, is mijn ervaring, hebben we te maken met doeners. Ikzelf ben ook een doener en ben mijzelf zeer bewust van dat, wat ik wil en graag doe.

Doeners zijn medewerkers die actie willen ondernemen. ‘Zeg me wat de bedoeling is en ik doe mijn ding’.

Herkenbaar?

Zij hebben kennis en kunde opgedaan bijvoorbeeld door het volgen van een praktijkopleiding.

Doeners handelen graag, wanneer het om klantgerichtheid gaat is het daarnaast ook vereist dat zij sociaal vaardig zijn op allerlei gebied.

Zelf heb ik ervaren dat op de werkvloer medewerkers hun gang gaan omdat de manier van hoe zij te werk gaan als vanzelfsprekend wordt ervaren en daarnaar ook handelen.

Voorbeeld

Ik stel zelf de vraag aan collega’s: “kan je mij vertellen waarom je bepaalde handelingen op deze manier hebt aangepakt?” Ik zie aan de gezichtsuitdrukking (nadenkend) dat zij er niet bewust over nadenken met dat wat zij aan het doen zijn.

Op het moment van de gestelde vraag denkt men pas na en wordt men zich ervan bewust dat het een automatisme is, betreft datgene wat zij aan het doen zijn

Heel menselijk want zo is en gaat het nu eenmaal in de praktijk. Het handelen, de manier van werken, is om het zo even te noemen ‘ingeburgerd’, het zogenaamd automatisme. Bewustwording over hoe en waarom men op deze manier handelt, daar wordt weinig of in het geheel niet over nagedacht. Een logisch vervolg zou je denken! De uitspraak ‘Het gaat toch goed zoals het gaat’?! ligt dan makkelijk in de mond.

Naar mijn mening is de bewustwording over hoe men handelt en het verbeteren ten aanzien van de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid, een aspect om over na te denken. Het creëren van de eigen bewustwording werkt positief en geeft creatieve inspiratie onder medewerkers. Ik bedoel te zeggen, dat zij zich bewust worden over; wat wil ik, wat kan ik en over het waarom en waarvoor?

Door medewerkers eerst na te laten denken voordat zij gaan doen, leren zij te ‘spelen’ met  creatieve ideeën.  Hierdoor worden zij geïnspireerd en worden zij zich bewust van hun eigen talenten en taken en voelen zij zich meer verantwoordelijk voor het werk dat zij doen.

Een positieve ontwikkeling op het gebied van de eigen bewustwording, stimuleert de groei in dat wat medewerkers werkelijk ‘beweegt’.

De welbekende quote; ‘er is niets nieuws onder de zon’ komt het eerst bij je op wanneer je de hierboven staande tekst leest!

Natuurlijk, we weten het allemaal wel, nú moeten we het nog gaan doen! Dat is een feit en waar de aandacht naar uit mag gaan in welk bedrijf dan ook.

Het investeren in medewerkers gaat vaak gepaard met kosten, zoals bekend, best een stap om te nemen. Je wilt immers waar voor je geld.

Dan stel ik de omdenk vraag; Wat kost het op den duur wanneer men niet investeert in zijn medewerkers?

Mindset:

Het vooraf nadenken en dan gaan doen, zijn samen een goede match.

Onderneem daarom actie!

Groet, Annemarie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.