En door….

Marja Braker, Haar Zaakje

Inmiddels hebben we de magische grens van 1 jaar gehaald met HaarZaakje Nijkerk. Wat een lekker gevoel want de loop is er inmiddels in. We hebben inmiddels 1600 klanten mogen ontvangen in onze nieuwe salon en het aantal groeit per maand nog gemiddeld met 80 nieuwe klanten per maand. Dat is echt super goed alhoewel mijn lat wel erg hoog ligt.

Ik ben inmiddels een kei geworden in het sturen op cijfers en krijg na 8 jaar eindelijk inzicht in de cijfertjes. Ik dacht dat ik het doen van de boekhouding haatte maar dat blijkt niet waar te zijn. Ik gunde mijzelf er geen tijd voor. Had het niet overzichtelijk en snapte het gewoon niet. Ik ben daar echt de enige niet in in kappersland. We zijn allemaal heel creatief met onze handen maar met cijfertjes hebben we niks. Nu ik met 2 zaken heb gekozen om niet (amper) meer mee te knippen en mij te richten op de andere kant van het bedrijf trekt de mist op. Ik heb een kamer in mijn huis ingericht voor de cijfertjes. Aan de muur heb ik grote witte borden gemaakt van 3 bij 2,5 meter met daarop mijn hele stand van zaken van beidde salons. Ideaal!

In het groot zie ik nu in 1 oogopslag wat mijn omzet is vergeleken met de vorige maand maar ook ten opzichte van 1 jaar geleden. Groei ik? Sta ik stil ? of loopt het terug. Hoeveel loon maak ik daadwerkelijk elke maand over en hoeveel pensioenfonds hangt daar aan. Hoeveel omzet had ik vorig jaar en met hoeveel medewerkers was dat? En hoeveel winst leverde dat op? Hoeveel producten werden er verkocht ten opzichte van het vorige jaar? Hoe meer is zie en snap hoe dieper ik er in wil duiken. Hoeveel is de gemiddelde besteding per klant. En hoeveel percentage verkoop heb ik ten opzichte van de behandelingen.

Het leuke aan al deze cijfertjes is dat je daar dus op kan sturen. Loopt het aantal klanten terug?? Dan tijd voor een leuke vriendinnenactie. Breng een nieuwe klant aan en profiteer beidde van een leuke korting. Gaat de verkoop een stuk achteruit? Tijd om de productkennis onder de loep te nemen en kijken hoe de advies gesprekken verlopen. Kijken welke medewerkers er goed in zijn en met elkaar overleggen wat de ene wel verteld aan de klant en de andere niet. Inmiddels ben ik verslaafd aan mijn white board. Ook het aflossen van de lening staat er prominent op. Heerlijk om elke maand weer het bedrag te zien slinken wat we nog moeten aflossen.

Het ondernemen op zich is mijn passie geworden en dus kriebelt de 3e salon. Al weer een paar opties liggen er open. Dit keer kijk ik ook naar salons ter overname. Dat moet in mijn ogen toch makkelijker zijn dan een nieuwe salon. Hier zit al een loop en klantenbestand in dus begin je niet met niks. Je krijgt dan weer te maken met hele andere uitdagingen. Blijven die klanten wel komen als jij er in stapt met een heel ander concept. En hoe reageren de medewerkers op een nieuwe werkgever? Wordt je enthousiast ontvangen en ben je de frisse wind? Of hebben ze totaal geen trek meer in iemand die weer eens kritisch naar het werk kijkt en zoekt naar verbeter punten?

Het niet meer knippend meewerken werpt dus zijn vruchten af. Ik ben nog steeds 24 uur met de beide salons bezig en bijna elke dag ben ik wel paar uur in beidde te vinden alleen niet meer op vaste tijdstippen. Ik ben tijdens de openingstijden altijd bereikbaar via WhatsApp of telefoon en bij moeilijke behandelingen probeer ik ook altijd in de buurt te zijn. Binnen een kwartier ben ik vanaf huis in beidde salons. In de tijd die overblijft speur ik naar nieuwe trends, nieuwe behandelingen en bezoek andere salons om te kijken wat er goed gaat en wat hun klantenbinder is.

En heel soms loop je dan tegen een pareltje aan waar je dan in gedachten al HAARZAAKJE boven de pui ziet staan. Time will tell !

See you soon!

Marja

kapsalon haarzaakje

Marja Braker

Molenplein 5 3862 JL Nijkerk

+31 (0)33 258 34 85

info@kapsalon-haarzaakje.nl

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.