Haar Zaakje Nijkerk, onze eerste maand

Marja Braker, Haar Zaakje

nijkerk-salon

Hallo allemaal!

Het is zover! We zijn open en draaien! Vandaag precies 1 maand. De tijd vliegt en we komen tijd te kort. Jan en ik vliegen van Amersfoort naar Nijkerk en terug.

Wat was het spannend, wat voor mensen komen op onze zaak af? Jong ,oud, koopjes jagers?
We zijn geopend met een mooie openingsaanbieding waarin iedereen met ons mocht kennismaken voor een 50% kortingstarief. En dat een maand lang. We hadden geen idee, ondanks de openingsaanbieding was het wel midden in de vakantietijd. Het kon dus storm lopen omdat iedereen vrij was of het kon leeg blijven omdat iedereen op vakantie was.

Lastig in plannen met nieuw personeel. Gelukkig werken wij met min-max contracten zodat we wel flexibele krachten hebben maar het is niet leuk als de meiden denken dat ze gemiddeld 32 uur kunnen werken en je hebt niet meer dan 20 uur om ze in te boeken.
Eigenlijk liep het heel goed. Er kwamen klanten maar het liep niet gelijk storm zodat iedereen aan elkaar kon wennen en aan de manier van werken. Ook was er nu voor elke klant genoeg tijd om optimale aandacht te geven.

We werken met een heel leuk knip systeem, dit staat vast in onze menu kaarten. Een klant kan kiezen tussen Budget (alleen wassen, knippen en mag het haar zelf drogen bij onze Blow dry bar!) Easy (wassen knippen en handdrogen) of Luxe (wassen, knippen en in model föhnen).
Hiermee besparen wij veel tijd als klanten zelf hun haar drogen. We hebben een mooie tafel ingericht hiervoor met krultangen, föhns en stylingsproducten. We geven dan wel advies over de te gebruiken producten maar verder mogen de klanten lekker zelf aan de gang.
Dat wordt enorm leuk ontvangen, veel klanten weten zelf het beste hoe ze hun haar willen en doen het ook graag zelf. Ideaal dus mits er goed naar de klant wordt gecommuniceerd en dat elke keer weer wordt uitgelegd wat het systeem inhoudt.
Dit moet immers al bekend zijn voordat je met de klant begint anders loopt je planning in de agenda alsnog in de soep.
De ene medewerkster is veel sterker in communiceren dan de ander dus is het goed dat wij er die eerste maand veel zijn geweest om het team met de neuzen naar dezelfde kant te krijgen.

We hadden vooraf een begroting gemaakt van de minimale kosten die we moesten verdienen om quitte te draaien. Achteraf was dit wel iets te rooskleurig ingeschat. We hadden nu alleen de loonkosten met de huur en de aflossing en nog wat energiekosten etc berekend maar de inkoop van de producten nog niet. En ook al die kleine dingetjes die je op laatste moment blijkt te missen.

Achteraf was die begroting ongeveer 3000 euro te weinig ingeschat. Maar wat blijkt?? Ondanks de stuntprijzen en de vakantietijd hebben we net 3000 euro meer verdient dan ons ingeschatte bedrag……pfffffffff. Quitte!!! We draaien quitte in de eerste maand ondanks die belachelijke prijzen. We kunnen dus weer een maand lekker slapen. We hoeven niks uit zaak Amersfoort te halen en we hebben genoten van de nieuwe zaak, de nieuwe meiden en natuurlijk alle nieuwe klanten.

En waren de vooroordelen over de klanten in Nijkerk waar? Dat het stugge boeren mensen waren die niemand zo makkelijk accepteerden? Wat een onzin, die mensen wonen overal. We hebben al van alles langs zien komen. Van jonge hipsters die toe waren aan een nieuw hippe salon maar ook oudjes die al 30 jaar bij dezelfde kapper kwamen en nu wel eens wilde zien wat een ander er van ging maken. De Nijkerkers kijken wel eerst de kat uit de boom, komen eerst met kind knippen, daarna mag de man het een keer proberen en nadat ze de sfeer hebben geproefd komt de hele familie incl opa en oma. Maar is dat echt Nijkerks?? Echt niet, dan doen we toch allemaal?

Tot volgende maand!

Groetjes, Marja

kapsalon haarzaakje

Marja Braker

Molenplein 5 3862 JL Nijkerk

+31 (0)33 258 34 85

info@kapsalon-haarzaakje.nl

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.