Hallo allemaal!
Het is zover! We zijn open en draaien! Vandaag precies 1 maand. De tijd vliegt en we komen tijd te kort. Jan en ik vliegen van Amersfoort naar Nijkerk en terug.
Wat was het spannend, wat voor mensen komen op onze zaak af? Jong ,oud, koopjes jagers?
We zijn geopend met een mooie openingsaanbieding waarin iedereen met ons mocht kennismaken voor een 50% kortingstarief. En dat een maand lang. We hadden geen idee, ondanks de openingsaanbieding was het wel midden in de vakantietijd. Het kon dus storm lopen omdat iedereen vrij was of het kon leeg blijven omdat iedereen op vakantie was.
Lastig in plannen met nieuw personeel. Gelukkig werken wij met min-max contracten zodat we wel flexibele krachten hebben maar het is niet leuk als de meiden denken dat ze gemiddeld 32 uur kunnen werken en je hebt niet meer dan 20 uur om ze in te boeken.
Eigenlijk liep het heel goed. Er kwamen klanten maar het liep niet gelijk storm zodat iedereen aan elkaar kon wennen en aan de manier van werken. Ook was er nu voor elke klant genoeg tijd om optimale aandacht te geven.
We werken met een heel leuk knip systeem, dit staat vast in onze menu kaarten. Een klant kan kiezen tussen Budget (alleen wassen, knippen en mag het haar zelf drogen bij onze Blow dry bar!) Easy (wassen knippen en handdrogen) of Luxe (wassen, knippen en in model föhnen).
Hiermee besparen wij veel tijd als klanten zelf hun haar drogen. We hebben een mooie tafel ingericht hiervoor met krultangen, föhns en stylingsproducten. We geven dan wel advies over de te gebruiken producten maar verder mogen de klanten lekker zelf aan de gang.
Dat wordt enorm leuk ontvangen, veel klanten weten zelf het beste hoe ze hun haar willen en doen het ook graag zelf. Ideaal dus mits er goed naar de klant wordt gecommuniceerd en dat elke keer weer wordt uitgelegd wat het systeem inhoudt.
Dit moet immers al bekend zijn voordat je met de klant begint anders loopt je planning in de agenda alsnog in de soep.
De ene medewerkster is veel sterker in communiceren dan de ander dus is het goed dat wij er die eerste maand veel zijn geweest om het team met de neuzen naar dezelfde kant te krijgen.
We hadden vooraf een begroting gemaakt van de minimale kosten die we moesten verdienen om quitte te draaien. Achteraf was dit wel iets te rooskleurig ingeschat. We hadden nu alleen de loonkosten met de huur en de aflossing en nog wat energiekosten etc berekend maar de inkoop van de producten nog niet. En ook al die kleine dingetjes die je op laatste moment blijkt te missen.
Achteraf was die begroting ongeveer 3000 euro te weinig ingeschat. Maar wat blijkt?? Ondanks de stuntprijzen en de vakantietijd hebben we net 3000 euro meer verdient dan ons ingeschatte bedrag……pfffffffff. Quitte!!! We draaien quitte in de eerste maand ondanks die belachelijke prijzen. We kunnen dus weer een maand lekker slapen. We hoeven niks uit zaak Amersfoort te halen en we hebben genoten van de nieuwe zaak, de nieuwe meiden en natuurlijk alle nieuwe klanten.
En waren de vooroordelen over de klanten in Nijkerk waar? Dat het stugge boeren mensen waren die niemand zo makkelijk accepteerden? Wat een onzin, die mensen wonen overal. We hebben al van alles langs zien komen. Van jonge hipsters die toe waren aan een nieuw hippe salon maar ook oudjes die al 30 jaar bij dezelfde kapper kwamen en nu wel eens wilde zien wat een ander er van ging maken. De Nijkerkers kijken wel eerst de kat uit de boom, komen eerst met kind knippen, daarna mag de man het een keer proberen en nadat ze de sfeer hebben geproefd komt de hele familie incl opa en oma. Maar is dat echt Nijkerks?? Echt niet, dan doen we toch allemaal?
Tot volgende maand!
Groetjes, Marja
Marja Braker
Molenplein 5 3862 JL Nijkerk
+31 (0)33 258 34 85
info@kapsalon-haarzaakje.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Erg leuk om te lezen Marja. Houdt ons op de hoogte. ?
Top Marja
Wat goed te lezen dat de eerste maand zo positief is ervaren door jullie en jullie team en de klanten!
Veel succes in de toekomst.
Met vriendelijke groet,
Annemarie