Wat iedereen zou moeten weten over de huurprijs van winkelpanden

Gido Ebbink, Nieuwehuur.nl

Beste kapper-ondernemer,

Met je passie voor het kappersvak en je eigen kapsalon streef je je doelen na. Eén van die doelen is ongetwijfeld een financieel gezonde bedrijfsvoering, zodat je het leuke werk kan voortzetten. Dat doel kan je nastreven door je klantenkring te vergroten en je financiële rendement te verhogen.

Het verlagen van de kosten is een mogelijkheid om je nettowinst te verhogen. De huur van je kapsalon is daarvoor een interessante kostenpost waar je op kunt besparen.

Biedt de veranderende vastgoedmarkt voor jou kansen?

De gemiddelde huurprijzen zijn de laatste jaren behoorlijk gezakt o.a. doordat er veel leegstand is. Verhuurders weten dat maar komen niet naar jou toe om je een lagere huur aan te bieden, dus moet je naar hen toe om die te halen.

Behalve over de prijs gaat het ook om de besparing op toekomstige kosten. Kosten die in het verschiet kunnen liggen zijn bijvoorbeeld: ‘onderhoud; weder oplevering; exploitatie verplichting’ etc. Huurcontracten bevatten veel huurdersonvriendelijke bepalingen die er door verhuurders en hun makelaars zijn ingebracht toen het huurcontract is afgesloten.

Met de juiste timing en aanpak is hier een flinke besparing te realiseren die elke maand weer meetelt.

Huurcontracten veranderen ook!

In het recente verleden was er sprake van een verhuurdersmarkt, de verhuurder bepaalde voor het grootste deel hoe het huurcontract er uit kwam te zien. Hierdoor bevat het huurcontract veel verhuurdersvriendelijke (lees huurdersonvriendelijke) bepalingen.

Momenteel bevinden we ons gelukkig in een huurdersmarkt. Huurders en daarmee wellicht jij ook bepalen nu voor een groot deel hoe het huurcontract eruit komt te zien. Benut nu die kans, het is een uitgelezen moment om een lagere huur en betere huurvoorwaarden met je verhuurder af te spreken.

Hoe pak je het aan?

Het gesprek over het verbeteren van het huurcontract is niet het makkelijkste onderwerp om met je verhuurder te voeren. Voor een succesvol resultaat is een goede voorbereiden noodzakelijk, hier alvast enkele tips:

Lees het huurcontract goed en wees je bewust van de termijnen in je huurcontract; wat is de einddatum, welke opzegtermijn is afgesproken. Kies daarmee het moment waarop je met je verhuurder gaat praten, begin hiermee minimaal 6 maanden voor de opzegdatum.

  1. Bereid je goed voor en stel je op de hoogte van de lokale huurprijzen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door sites van bedrijfsmakelaars te bezoeken om te kijken welke huur er gevraagd wordt voor vergelijkbare panden bij jou in de buurt.
  2. Realiseer je dat vraagprijzen op die sites hoger zijn dan wat ze ervoor krijgen en dat er vaak ook nog een huurvrijperiode en/of bijdrage in de verbouwingskosten wordt gegeven.
  3. Sta stevig in je schoenen en laat je niet afschepen. Je hebt als huurder plichten, maar ook zeker rechten. Als je al langer dan 5 jaar huurt, kan je zelfs bij de verhuurder afdwingen om de huur marktconform te maken.
  4. Maak gebruik van de gelegenheid om ook de andere voorwaarden in het huurcontract ter discussie te stellen. Veelal proberen verhuurders jou met toekomstige kosten op te zadelen.

Ter illustratie twee voorbeelden:

Cv-ketel: als deze in het gehuurde zit moet jij voor het onderhoud zorgen, maar verhuurder voor de vervanging. Veelal proberen verhuurders hier onder uit te komen en hebben ze in het huurcontract omschreven dat je de ruimte ‘casco’ huurt. Je huurt de ketel dan niet mee, als deze stuk gaat moet jij voor vervanging zorgen.

Casco-oplevering: Als je de winkel huurt krijg je deze meestal niet casco opgeleverd. Plafonds, verlichting, vloerbedekking, etc zit er vaak in. Toch vermeldt het huurcontract dat jij het pand ‘casco’ huurt. Als je het pand verlaat zal verhuurder jou confronteren met een casco oplevering. Hij verlangd een casco-oplevering welke je vervolgens mag afkopen. Gaat om veel geld!

Wij wensen je plezier bij de uitoefening van je mooie vak en succes met de huuronderhandeling. Als je vragen hebt, bel me gerust, dan help ik je op weg.

Gido Ebbink

Gido Ebbink

Gido Ebbink

Kamerlingh Onnesweg 238 1223 JR Hilversum

+31 (0)85 30 34 625

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.