Is jouw website social media proof?

Corinne Keijzer

Veel kapperszaken hebben een website en doen ook hun best om zo interessant mogelijke berichten en tips er op te plaatsen om verkeer naar de website te trekken. Als kapper zijnde wil je dan wel graag dat deze content ook daadwerkelijk goed overkomt als het gedeeld wordt via Facebook, Twitter, Google + of LinkedIn.

Het huidige internet staat immers in het teken van delen, delen en nog eens delen. Via de vele social media kanalen krijgt het publiek toegang tot grote hoeveelheden content wat door bedrijven wordt aangeboden. Zoals gezegd doen aardig wat kappers dit inmiddels ook. Het publiek op haar beurt deelt ook artikelen, filmpjes en foto’s van websites op zijn of haar social media kanalen.

Deze verschillende social media kanalen laten echter ieder hun eigen versie zien van de gedeelde content en het ziet er dan nooit hetzelfde uit. Maar het door Facebook ontwikkelde Open Graph protocol  maakt dit gelukkig wel mogelijk. Open Graph is een technische vinding die je in je website dient te implementeren om ervoor te zorgen dat het delen van interessante content op een eenvoudige, maar vooral eenduidige manier plaats vindt. Zowel Google+ , LinkedIn als Twitter maken ook dankbaar gebruik van dit Open Graph protocol. Als je Open Graph gebruikt heb je dus als website beheerder controle over hoe jouw content er op de diverse social media kanalen eruit komt te zien als iemand dit deelt op zijn of haar platform.

Wat is Open Graph

Open Graph zorgt er voor dat wanneer iemand een website of webpagina deelt via Facebook (of andere social media kanalen), dat er dan automatisch een afbeelding, een titel en een omschrijving bij komt.

open-graph 01

Open Graph is een technisch protocol waarin je als plaatser van content (de website beheerder) aan Facebook ‘vertelt’ hoe dit dan weer moet verschijnen op een Facebook pagina. Wanneer je het Open Graph protocol op je webpagina instelt, dan ziet Facebook deze webpagina als een Facebookpagina en snapt het ook wat het moet laten zien als er content van deze webpagina wordt gedeeld.

Hoe werkt het

Als beheerder van je website vermeld je welke titel, URL, afbeelding en omschrijving van je blog, artikel of webpagina Facebook (en andere social media kanalen) moet laten zien indien deze gedeeld wordt door iemand die op jouw website is gekomen. Als je Open Graph op je website instelt, dan zijn deze vier elementen verplicht om in te vullen om het goed te laten werken. Als je dit volledig invult, dan laat Facebook de door jouw gekozen elementen zien als een bezoeker van je website jouw website deelt via social media. Super belangrijk, want hiermee creëer je weer exposure op het internet via jouw bezoeker(s). Het bereik van jouw kappers website wordt hiermee groter.

Het zou zonde zijn als je een website hebt voor je kapperszaak, maar dat dit onderdeel niet goed is geïmplementeerd. Open Graph behoort vandaag de dag tot de basiselementen van een goede (en vooral deelbare) website.

Hoe check ik of dat in mijn website goed staat?

Het is dus belangrijk om Open Graph op de juiste manier te implementeren in je website, maar nog belangrijker is het op een juiste manier te gebruiken. Facebook heeft speciaal voor ontwikkelaars en website beheerders een test ontworpen zodat je gelijk kunt zien of je Open Graph op de juiste manier is geimplementeerd in je website en of dat je het op een juiste manier gebruikt. Deze gratis te gebruiken debug tool van Facebook vind je op https://developers.facebook.com/tools/debug/

open-graph 02

Vul daar de url in van jouw website of webpagina en je ziet meteen of er Open Graph tags in je website zitten. Tevens zie je direct hoe jouw content er op Facebook uit komt te zien als iemand dit deelt en of er fouten inzitten die je moet verbeteren.

Al heb je wel Open Graph geïmplementeerd in je website, dan zie je via deze tool of je alle elementen goed hebt ingevuld.

Hoe zet je Open Graph in je website

Om Open Graph te gebruiken zal je dit moeten implementeren in je website. Daarvoor dient een bepaalde technische handeling uitgevoerd te worden, namelijk het plaatsen van de juiste html meta tags en deze ook in te vullen.  Deze bepaalde stukken code plaats je in elke pagina van je website. Dit kun je zelf doen of laten doen door de ontwerper van je website.

Als je website gebruikt maakt van het populaire content management systeem WordPress is dat gelukkig relatief eenvoudig. Er zijn diverse plugins op de markt die je daarvoor kunt gebruiken.  De uitgebreide versies van YOAST SEO (https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/) en van ALLINONESEO (https://wordpress.org/plugins/all-in-one-seo-pack/) voorzien hierin. Instaleer de plugin naar keuze via WordPress en je krijgt de extra invulvelden in je content management systeem te zien als je een artikel schrijft of wanneer je een webpagina aan je website toevoegt.

open-graph 03

Hoe zien deze Open Graph meta tags er uit?

In je website plaats je deze Open Graph meta tags in je html code voor de . De meta tags die ervoor zorgen dat de juiste content wordt getoond als het gedeeld wordt via social media zijn deze:

Deze meta tags houden het volgende in:

  • og:title – De titel van het object. Dit is de linktekst die gebruikt zal worden om te linken naar je webpagina of blog.
  • og:type – Het type van het te delen content (is het een pagina, artikel, product, blog, etc.)
  • og:image – Hier komt de url naar de afbeelding die je wilt tonen als je content gedeeld wordt via social media
  • og:url – De canonical URL naar het desbetreffende object.

Deze bovenste vier elementen ben je als contentbeheerder verplicht om in te vullen. Andere interessante optionele elementen die je kunt gebruiken zijn:

  • og:description – Een omschrijving van het object in één of twee zinnen. Je hebt hier meer ruimte dan bij je normale meta-description, die je gebruikt bij SEO dus benut deze ook goed.
  • og:locale – Met deze variable zet je dat op Nederlands De standaard instelling van Open Graph content is Engelstalig.
  • og:site_name – Wanneer een object onderdeel is van een groter geheel (bijvoorbeeld een artikel op een website) dan kan hier de overkoepelende website genoemd worden.

De og:description tag is natuurlijk van groot belang om publiek aan te sporen om je content te bekijken. Gebruik de juiste keywords om de inhoud zo goed mogelijk te omschrijven en om het zo interessant mogelijk naar buiten te brengen.

open-graph 04

Advies aan alle kappers

Een website op het internet hebben is één ding. Het ervoor zorgen dat deze gedeeld wordt door bezoekers is stap twee, maar daarvoor dien je wel op je kappers website alles technisch in orde te hebben om dat zo succesvol mogelijk te laten werken voor je. Heb je nog geen Open Graph tags in je website? Zorg er dan voor dat deze zo snel en zo goed mogelijk worden geïmplementeerd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.