Kwaliteit of kwantiteit?
Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was – terugroepen dus!
Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
Robot
Toen wij vroeger wel eens trainingen gaven aan kappers, stelden wij tussendoor de vraag: ‘waar ben je mee bezig?’ Vaak reageerden de deelnemers met de vraag, ‘hoezo? Doe ik het niet goed?’ En tegelijkertijd schrokken ze wakker en vertelden dat ze op de automatische piloot werkten. Met zo’n training zorgden we ervoor dat mensen zelf gingen nadenken over de vraag: gaat het om kwaliteit of kwantiteit?
Valkuil
Nog steeds komen er mensen met echt slechte kwaliteit kapsels onze salon binnen – soms tot huilens toe – met de vraag of wij er nog iets van kunnen maken. De mensen met dit probleem komen van salons uit zowel het lage als het hoge segment. Echt waar!
De klachten zijn onder meer: te kort geknipt, echt verknipt, jaar in jaar uit highlights met als resultaat volledig uitgedroogd en verpest haar! Willen wij dan als ondernemers bezuinigen op hoogopgeleid personeel en alleen maar medewerkers in opleiding direct voor de leeuwen gooien? Totaal geen controle willen hebben, maar zoveel mogelijk productie? Dat is de valkuil voor iedere onderneming.
Eerlijk zijn
Vele grote ketens zijn al failliet gegaan en/of overgenomen door een investeringsmaatschappij. Ook kapsalons in het hogere segment. En vervolgens gaat het vooral om productie- en omzetsnelheid. De kosten moeten immers zo laag mogelijk blijven.
Mijn advies? Wil je klanten winnen, dan moet je ook investeren in goed opgeleid personeel, en eerlijk zijn naar de klant. Dus ook wel eens zeggen: ‘ik zou nu echt geen kleur in je haar doen omdat…’ Hier win je namelijk klanten mee in plaats van ze te verliezen Probeer het maar eens!
Vinz
De Kappers Utrecht bv.
Nobelstraat 153 3512 EM Utrecht
+31(0)30 23 17 014
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Leuk stukje weer en zo kloppend. Ik krijg regelmatig te horen : “kleur jij je haar dan”? Nee, ik niet, maar dat doet Vinz van DE Kappers bij mij wel en tja dan kan het zijn dat je te horen krijgt: “beter voor je haar om nu even geen extra kleur strengetjes te doen anders gaat het wel heel erg uitdrogen met die zon”! Stap je toch weer mooi de deur uit met haar waarvan velen denken dat het niet gekleurd is…hoe mooi en eerlijk is dat!!
100% mee eens!
Dankjewel voor dit artikel over kwaliteit of eigenlijk integriteit in de kapperszaak. In de geschetste situatie kies je eigenlijk tussen de kwaliteit van de geleverde dienst en het gezichtsverlies van je collega – voor sommigen een dilemma. Ik denk dat zo’n situatie zich goed leent om een punt te maken. Grote kans dat je collega nooit meer de nekharen over het hoofd ziet.