Kwaliteit of Kwantiteit

Vincent Onink, De Kappers Utrecht BV

Kwaliteit of kwantiteit?

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was –  terugroepen dus!

Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!

Robot

Toen wij vroeger wel eens trainingen gaven aan kappers, stelden wij tussendoor de vraag: ‘waar ben je mee bezig?’ Vaak reageerden de deelnemers met de vraag, ‘hoezo? Doe ik het niet goed?’ En tegelijkertijd schrokken ze wakker en vertelden dat ze op de automatische piloot werkten.  Met zo’n training zorgden we ervoor dat mensen zelf gingen nadenken over de vraag: gaat het om kwaliteit of kwantiteit?

Valkuil

Nog steeds komen er mensen met echt slechte kwaliteit kapsels onze salon binnen – soms tot huilens toe –  met de vraag of wij er nog iets van kunnen maken. De mensen met dit probleem komen van salons uit zowel het lage als het hoge segment. Echt waar!

De klachten zijn onder meer: te kort geknipt, echt verknipt, jaar in jaar uit highlights met als resultaat volledig uitgedroogd en verpest haar! Willen wij dan als ondernemers bezuinigen op hoogopgeleid personeel en alleen maar medewerkers in opleiding direct voor de leeuwen gooien? Totaal geen controle willen hebben, maar zoveel mogelijk productie? Dat is de valkuil voor iedere onderneming.

Eerlijk zijn

Vele grote ketens zijn al failliet gegaan en/of overgenomen door een investeringsmaatschappij. Ook kapsalons in het hogere segment. En vervolgens gaat het vooral om productie- en omzetsnelheid. De kosten moeten immers zo laag mogelijk blijven.

Mijn advies? Wil je klanten winnen, dan moet je ook investeren in goed opgeleid personeel, en eerlijk zijn naar de klant. Dus ook wel eens zeggen: ‘ik zou nu echt geen kleur in je haar doen omdat…’ Hier win je namelijk klanten mee in plaats van ze te verliezen Probeer het maar eens!

Vinz 

De Kappers Utrecht bv.

2 antwoorden
  1. Jolanda Stuivenberg
    Jolanda Stuivenberg zegt:

    Leuk stukje weer en zo kloppend. Ik krijg regelmatig te horen : “kleur jij je haar dan”? Nee, ik niet, maar dat doet Vinz van DE Kappers bij mij wel en tja dan kan het zijn dat je te horen krijgt: “beter voor je haar om nu even geen extra kleur strengetjes te doen anders gaat het wel heel erg uitdrogen met die zon”! Stap je toch weer mooi de deur uit met haar waarvan velen denken dat het niet gekleurd is…hoe mooi en eerlijk is dat!!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.