Man & Schaar # 10

Hans Beers, Hair Stage

Praktika praktika praktika

Op de Sassoon Academy in Londen tref je cursisten aan van over de hele wereld. Japan, Canada, Italië. Vaak zie je ook een groep kappers uit Rusland, die net als de Japanners, geen woord Engels verstaan en daarom een eigen tolk bij zich hebben. Tijdens de lessen hoor je steeds het zachte parlando van de synchroonvertaling achter je.

Het kappersvak leer je op het MBO. Je kunt door naar niveau 4, waarbij vooral het ondernemen wordt geschoold. Maar als je nog verder wilt is er in Nederland niets meer. Jawel, er zijn nog wat trainingen bij groothandels en leveranciers. Maar een gedegen vervolgopleiding op bijvoorbeeld HBO-niveau is er niet. Zelf heb ik na de kappersschool de opleiding tot Complete Hair Stylist bij de B Academy gevolgd, naast een aantal trainingen bij L’Oréal en Sebastian Professional. Daarna besloot ik om mij in Londen verder te bekwamen, aan de Sassoon Academy.

In Londen zie je weinig Nederlanders. Maar wie ik er wel aantrof was Marissa. Ik kende haar van de B Academy. Zij werkte destijds bij Toni & Guy in Amsterdam en had het advies gekregen om eens te proberen bij Sassoon in Londen binnen te komen. Ze had moeten voorknippen, twee modellen, en was aangenomen.

Ik vroeg haar: hoe gaat dat nu verder? Nou, antwoordde ze, ik heb een contract voor twee jaar, maar de eerste zes maanden mag ik alleen maar trainen, vijf dagen per week. En daarna mag ik vier dagen per week werken in de salon en elke week nog één dag trainen aan de Academy. Dan heb je dus in Nederland de kappersschool en en de B academy achter de kiezen en werk je in een salon in het hoge segment in Amsterdam. Je kunt weer onderaan beginnen.

Zoveel trainen, wie doet dat? Onlangs sprak ik een klant die ik al enkele jaren niet meer had gezien. Hij studeerde in Nijmegen en deed daar ook aan wedstrijdroeien. O, reageerde ik, dat is een zware sport. Hoe vaak moet je dan trainen? Zeven keer per week, was zijn antwoord. Zeven keer per week…

Als je dat tegen een kapper in Nederland zou zeggen zou die je voor gek verklaren.

Toch hoorde ik van Dennis Kil dat het voor kappers in Azië heel gewoon is om zeven keer per week trainen. Gewoon, dertig keer hetzelfde kapsel knippen. Wanneer je zo’n kapper midden in de nacht wakker maakt en vraagt een bepaald kapsel te knippen dan wordt dat feilloos uitgevoerd.

Knippen is een ambacht. Dat krijg je alleen maar in de vingers door eindeloos te oefenen, oefenen, oefenen. Ineens moest ik weer denken aan het voor mij niet te volgen Russisch op de Sassoon Academy. Tijdens de slotmiddag van een trainingsweek, waar alle studenten bij elkaar zaten, hield één van de trainers een speech, in het Engels uiteraard. Hij hoopte dat we veel geleerd hadden en veel plezier zouden hebben in ons mooie vak. Hij eindigde met de woorden: “practice, practice, practice.” En ineens verstond ik ook de Russische tolk: “Praktika, praktika, praktika!”


© HansBeers.com

N.B. Deze blog verscheen eerder in Top Hair Benelux

Training

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Man & Schaar #12

Of ik wel eens een model nodig had dat helemaal kaal ging… Ze had model gezeten bij een landelijke haarshow en voor die show was ze op één dag drie keer gebleached… Ja, dan kan je het er vanaf vegen, dat is helder. Het lag niet direct in de planning. Maar weet je wat, dan maken we er een aparte shoot van. Naar een datum gezocht, Emma (één van mijn favoriete visagistes) was beschikbaar, het haar en de fotografie deed ik zelf... Gaan! Toen ze aankwam moest ik inderdaad beamen dat het niet veel meer was. Het was zogezegd snot. Ze had nog wel gereclameerd bij dat kappers-event, maar in deze wereld zijn we niet zo goed in nazorg. Haar kapot? Helaas pindakaas. Wel beschamend, vooral naar iemand die haar haar professioneel nodig heeft. Hoeveel shoots ging ze hierdoor missen?
, ,

BTW verhoging Kappers

We weten allemaal al dat de btw vanaf 2019 gaat veranderen van 6% naar 9%. En voor wie het nog niet wist: het gaat echt gebeuren! Moeten we dit doorberekenen naar onze klanten? Ik zeg: Ja. Maar wel met enige twijfel. Want wat gaat de consument dan doen? Er wordt al zoveel duurder voor de consument! Om het nog even kort uit te leggen. Wij kennen in Nederland twee tarieven: het lage btw-tarief van 6% voor de primaire levensbehoeften zoals medicijnen, kapper, water, fietsen, schoenmaker, camping en voedsel. Onze Kapperswerkzaamheden, zoals knippen, wassen, föhnen, verven, permanenten, scheren en trimmen van baarden. Maar ook het aanbrengen van haarextensies en aanmeten en reviseren van pruiken en toupets vallen dus onder dit lage tarief. Alle andere(luxe) diensten en producten vallen onder het tarief van 21%. Dus ook het gebruikte materiaal in de salon, zoals de haarextensies, pruiken en toupets, valt onder dit hoge tarief. Volgens economen is het een goed plan om de belasting op diensten te verhogen, mits je de belasting op arbeid gaat verlagen! Oké, ik leg het even uit. De economen zeggen eigenlijk dat arbeid moet worden beloond (belastingherziening) en dat de btw dan omhoog kan gaan naar 9%. Maak werken dus lonend.
, ,

Man & Schaar #11

Happy Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond. Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: "Hi I'm Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users' needs". Als bezoeker van zo'n website kan je alleen maar blij worden. Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!