Man & Schaar # 11

Hans Beers, Hair Stage

Happy

Het was haar eerste bezoek aan mijn salon. Ze zag de voorgaande klant afrekenen en zei: dat wil ik ook. Het was een korte bob, wat zeg ik, net onder het oor, met een opgeschoren nekje. Best extreem voor iemand die het haar tot op de schouders draagt. Na nog een korte inspectie voor de spiegel en een uitgebreide wasmassage begon ik het haar af te delen. Nog eens kijken. En uiteindelijk zette ik de schaar erin. Lange lokken gleden langs de kapmantel naar de grond.

Ondertussen kletsten we wat. Ze was webdesigner en gaf daarnaast workshops programmeren. Later bezocht ik haar website. Op het openingsscherm zag je een kop koffie, een mobieltje, plus de tekst: “Hi I’m Yvonne, UX specialist. I can help you meet your users’ needs”. Als bezoeker van zo’n website kan je alleen maar blij worden.

Het zijn good feelings die verkopen. Lever de klant zorgeloos gemak. Maak de consumer happy, al bij voorbaat! Zoals de slogan van de slager: Vers met een glimlach. Of bij de wasstraat: wassen met gevoel. Het bungalowpark: Wij weten hoe belangrijk vakantie voor u is! En: Wij doen wat anderen beloven!

Onlangs zag ik een schitterend voorbeeld van good feelings: een vrouw in de VS wou haar zeer oude auto verkopen (een Honda Accord uit 1996 met 227 duizend kilometer op de teller). Een vriend van haar maakte een filmpje, waarin de auto de hoofdrol vertolkte en symbool stond voor ultieme vrijheid. “This is not a car. This is you. It’s a lifestyle. A choice. Your choice”. De bestuurster reed met de kat op schoot, luisterde relaxte muziek (de auto had nog een old skool cassette-recorder) en schonk zichzelf koffie in vanuit een koffie-apparaat op de passagiersstoel. Het was een beetje gefilmd zoals de commercials van Levi’s 501, die natuurlijk ook onweerstaanbaar zijn. De auto moest 499 dollar opleveren maar op Ebay werd er inmiddels 100.000 dollar voor geboden!

Hoe kan je dit nou als kapper toepassen? Ik vermoed dat het succes van Schorem hiermee te maken heeft. De sfeer, de vormgeving, de uitstraling, het hele image dat wordt opgebouwd. Daar wil je bijhoren. En zo zijn er meer formules met een uitgesproken stijl. Lifestyle. Kinki natuurlijk. Of wat dacht je van vintage-zaken als The Parlour Hairsalon of Madame de Pompadour (“Here you can just sit back, relax, drink a coffee and let yourself be pampered.”)? Je verkoopt eigenlijk geen kapsel, maar good feelings.

Good feelings bereik je met je behandeling, met de wasmassage, maar ook met de muziek, de koffie, het licht, de inrichting, de verhalen die je vertelt of juist achterwege laat. Alles speelt mee. Martijn de Kort, directeur van de Yes-salons, tijdens het seminar Experts in Business: “Kappers denken dat 70% van hun succes aan hun vaktechniek te danken is en 30% aan de sfeer, de entourage, de koffie, etc. Echter… het is precies andersom!” Ik heb het niet gecontroleerd, maar er zal zeker een kern van waarheid in zitten.

Ik knipte verder, pakte de tondeuse, maakte een awesome kapsel. Markant, maar perfect. Föhnen, styletang erdoor, fine tunen, wauw! We genoten er beiden zichtbaar van. Ik had wel wat extra tijd geïnvesteerd dus ik vroeg bij de kassa of ik een kwartiertje extra mocht rekenen. Geen probleem. Ze vertelde dat haar man in het buitenland verbleef. Die zou haar nieuwe look pas over enkele dagen zien. “En ga je dan vanavond de beest uithangen?” vroeg ik. “Nee”, antwoordde ze, “ik ga de hele avond in de spiegel kijken.”

© HansBeers.com

N.B. Deze blog verscheen eerder in Top Hair Benelux

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Doorstart Kappersblog.nl in 2023

Kappersblog.nl start na een pauze van 4 jaar weer opnieuw op   Na een succesvolle opstart van KAPPERSblog.nl in 2016 is begin 2019 besloten om te stoppen.  De jaren die volgen hebben desastreuze gevolgen voor de kappersbranche. De…
, ,

Sta Open voor Verandering

Sta open voor veranderingen en vaar mee naar de toekomst van succes. “Ik ben niet bovenmatig intelligent en heb geen feilloos geheugen. Ik ren ook niet een mijl onder de zes minuten. De enige reden waarom ik succesvol ben geweest, is omdat ik nog aan het werk was op de momenten waarop andere mensen al sliepen.” (Greg Evans*) Deze quote vertelt precies waar ik voor sta. Het is een uitspraak van een creatieve Amerikaanse cartoonist die vooral bekend is geworden met een dagelijkste strip over een tiener. Zijn werk is altijd meegegroeid met de tijdgeest en dat is wat ik als kapper vanaf het begin van mijn carrière ook heb gedaan.
, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!