Hoe mooi is het als je met meerdere kapper-ondernemers gezamenlijk op de werkvloer bezig bent. Samen succesvol zijn en zo veel mogelijk klanten zo goed mogelijk behandelen. En tegelijkertijd is er de directe koppeling tussen klantentevredenheid, jouw inzet en jouw inkomen. En om nog meer omzet te realiseren moet je nieuwe klanten werven. Promotie is daarvoor toch het geëigende middel. Toch? Dus zo gezegd, zo gedaan.
Maar tegelijkertijd is het zo dat de omzet die jij als stoelhuurder realiseert, niet terecht komt in de portemonnee van een van andere stoelhuurders. Want terwijl je samenwerkt ben je ook een beetje elkaars concurrent. Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. Dus als je de promotie en acties niet goed onderling regelt, dan is dat reden voor ‘mot’.
Recentelijk kwam ik een mooi voorbeeld van ’mot op de werkvloer’ tegen. Eén van de stoelhuurders, laten we haar voor het gemak Jessica noemen, had een leuke actie bedacht. Op haar facebookpagina- Jessica Hairstyling – had ze een aanbieding geplaatst. Bij het boeken van een afspraak voor wassen – knippen – stylen nu gratis een uitgebreide hoofdhuidmassage. Geldig uitsluitend in de maand april. Je voelt het al aankomen. Klanten die bij de salon binnenkwamen en merkten dat Jessica deze aanbieding wel had en de andere stoelhuurders niet, wilden ter plekke de afspraak omboeken naar Jessica. Dit tot grote verbazing en ontevredenheid van de andere stoelhuurders, want daar ging een deel van de omzet. En wellicht ook een deel van de klanten. Want hoe je het ook went of keert, bij stoelhuur blijft gelden dat klanten vrije kapperskeuze hebben.
Jessica had deze actie in al haar enthousiasme bedacht zonder de anderen in te lichten en de actie af te stemmen. De actie was een succes, gegeven de reactie van de klanten. Tegelijkertijd was er een bom gelegd onder de samenwerking. Gelukkig realiseerde alle stoelhuurders zich dat dit een ‘beginnersfout’ was van Jessica. Tegelijkertijd constateerde iedereen dat er dit onderwerp niet duidelijk was vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst. Men sprak de stoelenverhuurder hierop aan. De getekende samenwerkingsovereenkomsten werden opnieuw beoordeeld op diverse aspecten waaronder ‘promotionele acties’. Uiteindelijk is alles weer goed gekomen, maar het had volstrekt anders kunnen aflopen.
Daarom, zorg dat je ‘mot op de werkvloer’ voorkomt en leg goed en eenduidig vast hoe je met elkaar wilt samenwerken. Het voorkomt een hoop problemen !
Han Eggen
Backer + Eggen
Advies Training & Coaching
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!