Stoelverhuur: Mot op de Werkvloer

Han Eggen

Hoe mooi is het als je met meerdere kapper-ondernemers gezamenlijk op de werkvloer bezig bent. Samen succesvol zijn en zo veel mogelijk klanten zo goed mogelijk behandelen. En tegelijkertijd is er de directe koppeling tussen klantentevredenheid, jouw inzet en jouw inkomen. En om nog meer omzet te realiseren moet je nieuwe klanten werven. Promotie is daarvoor toch het geëigende middel. Toch? Dus zo gezegd, zo gedaan.

Maar tegelijkertijd is het zo dat de omzet die jij als stoelhuurder realiseert, niet terecht komt in de portemonnee van een van andere stoelhuurders. Want terwijl je samenwerkt ben je ook een beetje elkaars concurrent. Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. Dus als je de promotie en acties niet goed onderling regelt, dan is dat reden voor ‘mot’.

Recentelijk kwam ik een mooi voorbeeld van ’mot op de werkvloer’ tegen. Eén van de stoelhuurders, laten we haar voor het gemak Jessica noemen, had een leuke actie bedacht. Op haar facebookpagina- Jessica Hairstyling – had ze een aanbieding geplaatst. Bij het boeken van een afspraak voor wassen – knippen – stylen nu gratis een uitgebreide hoofdhuidmassage. Geldig uitsluitend in de maand april. Je voelt het al aankomen. Klanten die bij de salon binnenkwamen en merkten dat Jessica deze aanbieding wel had en de andere stoelhuurders niet, wilden ter plekke de afspraak omboeken naar Jessica. Dit tot grote verbazing en ontevredenheid van de andere stoelhuurders, want daar ging een deel van de omzet. En wellicht ook een deel van de klanten. Want hoe je het ook went of keert, bij stoelhuur blijft gelden dat klanten vrije kapperskeuze hebben.

kapperszaak

Jessica had deze actie in al haar enthousiasme bedacht zonder de anderen in te lichten en de actie af te stemmen. De actie was een succes, gegeven de reactie van de klanten. Tegelijkertijd was er een bom gelegd onder de samenwerking. Gelukkig realiseerde alle stoelhuurders zich dat dit een ‘beginnersfout’ was van Jessica. Tegelijkertijd constateerde iedereen dat er dit onderwerp niet duidelijk was vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst. Men sprak de stoelenverhuurder hierop aan. De getekende samenwerkingsovereenkomsten werden opnieuw beoordeeld op diverse aspecten waaronder ‘promotionele acties’. Uiteindelijk is alles weer goed gekomen, maar het had volstrekt anders kunnen aflopen.

Daarom, zorg dat je ‘mot op de werkvloer’ voorkomt en leg goed en eenduidig vast hoe je met elkaar wilt samenwerken. Het voorkomt een hoop problemen !

Han Eggen

Backer + Eggen

Advies Training & Coaching

Han Eggen

Huizermaatweg 25 1273 NA Huizen

+31(0)6 13 69 52 98

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

, ,

Kwaliteit of Kwantiteit

Wat doe jij als een collega in de salon met een klant naar de kassa loopt, maar jij ziet dat de nekharen van de klant slordig zijn gekortwiekt? Ik hoop hetzelfde als wat ik doe – al vanaf het moment dat ik kapper in opleiding was - terugroepen dus! Het begon allemaal toen ik met het openbaar vervoer naar de kappersschool ging. Iedere dag zag ik in de bus hoe slecht mensen waren geknipt en/of gekleurd. Dat gaat mij nooit gebeuren dacht ik, nooit zal ik een klant zo de deur uit laten gaan!’. En ik heb woord gehouden. Nog steeds werk ik op deze manier, om zo de klanten de kwaliteit te bieden waarvoor ze komen. En zo houden wij elkaar scherp op de werkvloer!
, , , ,

Lumishine

Joico introduceert een nieuwe toevoeging aan het LumiShine®-gamma: de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades. Met deze nieuwe tinten hebben kleurexperts elke tool beschikbaar binnen het bekroonde LumiShine®-portfolio - van permanente crème tot demi-liquids en nu demi-permanente crème kleuringen. LumiShine® Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades zijn de perfecte manier om dimensies en langdurige effecten toe te voegen, plus de verbluffende glans die alleen LumiShine® kan bereiken. Met 20 prachtige tinten wordt het maken van geschakeerde kleuringen eenvoudig en foolproof. Deze veelzijdige, voorspelbare formule corrigeert, geeft glans en diepte en maskeert grijs. Dankzij de Dimensional Deposit Demi-Permanent Crème Shades kunnen coloristen de kunst van diepte en dimensies in elke kleurcreatie verwerken, terwijl ze de maximale gezondheid van het haar herstellen en glans toevoegen.
, ,

Opleiden of Afglijden

Buiten mijn werk als kapper/ondernemer ben ik ook met veel plezier voetbaltrainer. Het is mooi om de jongens van mijn team te zien groeien en hen te begeleiden naar volgende stappen in hun voetbalcarrière. We werken met z’n allen hard om het team en de individuele spelers steeds beter te laten spelen. En iedere seizoen wordt opnieuw gekeken naar de beste opstelling. Zo worden spelers altijd geplaatst op een plek waar hun capaciteiten het beste tot hun recht komen. En dat kan soms ook betekenen dat ze naar een ander team gaan. En zo gaat het ook in ons kappersvak. Ik heb een officieel erkend leerbedrijf en ik heb diverse mensen opgeleid die nu bij grote namen in onze branche werken of zelfstandig ondernemer zijn geworden. Dat is mooi en ik ben blij dat ze vakmensen zijn geworden en op deze manier een goede baan hebben. Maar dat kan alleen als je ze vanaf het begin serieus bij het vak betrekt. En daar zit ‘m nou net het probleem. Wat mij irriteert is dat wij kappers vaak zo makkelijk met stagiaires omgaan en ze te lang maar laten schoonmaken of koffiezetten… Nee, wij hebben als erkend leerbedrijf de taak om hen verder te brengen dan ‘was-meisje’ of ‘schoonmaker’.