Het versturen van een (email-)nieuwsbrief is nog steeds een van de beste methoden om bestaande klanten te laten terugkomen en zelfs om nieuwe klanten aan te trekken. Maar wel op voorwaarde dat die mailing goed is opgemaakt en verzonden.
Ik zie dat in de praktijk vaak veel mailings verzonden worden maar dat die niets opleveren. Dat is jammer want het kost je uiteindelijk wel wat tijd. Daarom deel ik in deze blog 4 tips die van jouw mailingcampagne een succes maken!
Call to action
Vaak is een nieuwsbrief een mail vol tekst en hier en daar een foto. Maar wat wil jij eigenlijk bereiken met je mailing? Wil je dat klanten een afspraak boeken? Ze een product kopen in je webshop? Deelnemen aan een workshop?
Voeg een duidelijke “Call to action” toe aan je nieuwsbrief. Laat klanten weten wat je van hen verwacht en voorzien daar een opvallende knop voor. Bijvoorbeeld een grote “Boek Nu!”-knop.
Filter ontvangers
In de meeste mailinglijsten staan alle klanten door elkaar. Maar een mailing sturen naar je volledige klantenbestand is soms niet nodig en mist daardoor zijn doel. Het is bijvoorbeeld jammer om een promotie voor een ombré naar de mannen in je bestand te sturen. En producten voor mannen naar vrouwen te verzenden.
Het kost wat meer tijd in het begin maar het is veel effectiever om met verschillende verzendlijsten te werken. Het makkelijkste is om mannen en vrouwen te splitsen maar sommige systemen laten het zelfs toe om nog verder te filteren. Zoals op leeftijd, laatst gekochte producten etc…
Hoe tof is het wel niet om iedereen die vorige week bij jou een shampoo kocht, een mail te sturen met info over de bijpassende verzorging?
Denk na over de onderwerpregel
Veel onderwerpregels zijn oersaai! Denk maar aan: “Promoties van de maand juli”, “Nieuwsbrief salon x”, “Nieuw bij salon x”. Wees eerlijk, klik jij dat open? Ik niet.
Wees creatief met het onderwerp van je nieuwsbrief. Dat is het allereerste wat je klant te zien krijgt en op die basis maakt die de keuze om de mail te openen of die regelrecht naar de prullenbak te slepen.
Denk er ook aan dat een onderwerpregel het liefst maar 50 tekens bevat. Anders valt die bij een aantal mailprogramma’s voor de helft weg. Wees dus kort en krachtig. Je kan daarbij ook een emoji in je onderwerp verwerken. Dat zorgt voor kleur en op die manier val je extra op tussen alle andere mails.
Wissel eens van emailtemplate
Als je regelmatig een mailing naar je klanten stuurt kan het al eens verfrissend zijn om regelmatig de template van je mail aan te passen. Ik zeg niet dat je elke keer een andere mail moet ontwerpen maar je zou bijvoorbeeld kunnen wisselen tussen een 4-tal templates.
Op die manier kan je ook meten wat het beste werkt bij jouw klanten. Daar kan je dan weer uit leren voor je volgende mailing.
Veel succes! Vicky
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!