Beste kapper-ondernemer,
“Korting is “raar spul”, je geeft korting om uiteindelijk meer omzet te genereren.”
Veel Nederlanders houden van zegeltjes sparen, Air-Miles, punten sparen en stempelkaarten. Onderweg kom ik veel kapsalons tegen die een stempelkaart of een andere loyalty card of een variant hierop hebben om de klantenbinding te versterken. Het uiteindelijke doel is om aan het einde van de rit meer omzet/winst te maken. In de praktijk lukt dat helaas niet met alle spaarsystemen. Hieronder zie je een aantal voorbeelden die ik zoal tegenkom onderweg.
Enkele voorbeelden uit de praktijk:
- 10 knippen = 11e keer gratis.
- 10 stempels = € 10,- korting.
- Per € 25,- een stempel en bij 20 stempels (€ 500,- besteed) € 20,- korting op een behandeling.
- Plastic loyaltycard/haarpuntenpas, per Euro 10 punten en bij 2000 punten € 10,- korting.
- Per knipbehandeling 1 stempel en na 14 stempels € 10,- korting op een product naar keuze.
- Per behandeling een stempel, bij 5 stempels gratis wassen, bij 10 stempels een gratis masker en bij 15 stempels € 10,- korting op knippen of een product.
- Per € 25,- een stempel en na 15 stempels € 11,75,- korting op een artikel.
- Plus vele andere varianten
Wat valt je op aan de bovenstaande voorbeelden?
- De 11e keer geen omzet in je kassa!
- Bij inlevering spaarkaart € 10,- minder omzet in je kassa!
- De klant moet minimaal € 500,- besteden voordat er een “beloning” komt en € 20,- minder behandelomzet in je kassa! De klant moet eerst € 500,- besteden dat kan een te hoog bedrag zijn als je bijvoorbeeld € 20,- voor knippen rekent. De klant moet dan te lang sparen voor een beloning!
- Bij inlevering van de spaarkaart € 10,- minder omzet in je kassa!
- Knipklanten worden beloont en je beste klant (kleurklant) in verhouding iets minder. Bij inlevering spaarkaart € 10,- blijft de behandelomzet in je kassa en zet je klanten wel op producten!
- Kan werken om behandelingen die te weinig worden afgerekend te promoten met als doel dat deze later wel worden afgerekend. € 10,- minder als de klant kiest voor een behandelkorting of extra omzet omdat de klant kiest voor korting op een product.
- De behandelomzet blijft in de kassa en de klant kiest automatisch voor een artikel en krijgt korting op dit artikel.
- Allerlei varianten of geen spaarsysteem…
Uitleg voorbeeld 7:
De klant heeft minimaal € 375,- besteed, korting:
€ 375,- à 1% u geeft € 3,75 korting
€ 375,- à 2% u geeft € 7,50 korting
€ 375,- à 3% u geeft € 11,25 korting
€ 375,- à 4% u geeft € 15,00 korting
“Fout” voorbeeld:
Wassen Knippen Drogen € 31,25
Korting volle kaart € 11,25
———————————————————————————-
In kassa € 20,00
“Slimmer” voorbeeld 7:
Wassen Knippen Drogen € 31,25
Purifying Wash € 24,50 +
———————————————————————————-
totaal € 55,75
Korting volle kaart € 11,25 – (op “niet geplande” artikelen)
———————————————————————————-
In kassa € 44,50 (i.p.v. € 20,- zoals voorbeeld 1)
Voordeel:
Per volle kaart scheelt het je € 24,50,- extra omzet = € 24,50,- x 500 volle kaarten = € 12.250,- extra omzet per salon.
Korting op artikelen i.p.v. behandelingen geven heeft de volgende voordelen:
- Knip-/Behandelprijs blijft in de kassa (= gegarandeerde omzet).
- Klanten kiezen automatisch artikelen (die ze anders wellicht niet hadden gekozen).
- Daarna automatische herhaalaankopen.
- BTW voordeel, korting behandeling is 6% en op artikelen 21% (scheelt 15% minder BTW betalen in dit voorbeeld!)
- Meer tevreden over jullie totale dienstverlening door goede verzorging/styling/shampoo.
- Bij elke keer dat klant artikel gebruikt een prettige herinnering van de korting (op behandeling slechts 1 geluksmoment bij afrekenen!).
- In totaal meer omzet per bezoek (upselling).
- Korting op een artikel kost maar de helft (inkoop). De klanten betalen als het ware hun eigen korting.
Tips:
- Maak van je stempelkaart gelijk je afsprakenkaart en promoot om gelijk weer af te spreken.
- Geef bij voorkeur korting op producten, zo houd je “gegarandeerde omzet” in de kassa.
- Gebruik vaste bedragen in plaats van percentages en zet duidelijk het bedrag op de spaarkaart wat de klant krijgt bij een volle kaart.
- Geef uw klant een extra stempel als ze gelijk een afspraak maken binnen 5 of 6 weken!
- Een digitaal spaarsysteem kan goed werken, je kan dan naam gebonden het saldo bijhouden en ook actief sturen en promoten.
- Bereken hoeveel korting je wilt geven per besteed bedrag, ik zou niet snel boven de 3% gaan.
- Gebruik de kaart ook om kennis te laten maken met luxere behandelingen, upgraden van behandelingen promoten.
- Heb je heel veel wekelijkse klanten, laat de klant dan kiezen uit bijvoorbeeld € 7,50 behandelkorting of € 11,25 artikelkorting (maak de keuze op artikelkorting aantrekkelijker!)
- Jouw regulaire klant verwacht minimaal binnen een jaar wel een attentie bij een volle spaarkaart. Laat de klant dus niet te lang sparen voor een korting.
“Korting is “raar spul”. U geeft korting om uiteindelijk meer omzet te halen, geef dan wel op de juiste dingen korting!”
Resumerend
Voor de ene salon werkt een spaarsysteem goed en voor de ander niet. Geef je nog korting op behandelingen dan kun je deze tips wellicht toepassen en als je wilt gaan starten met een spaarsysteem kun je enkele tips meenemen in je eigen ideale spaarsysteem.
Een ideaal spaarsysteem versterkt de klantenbinding, verbetert de bezoekfrequentie en laat klanten meer besteden. Als je kiest voor een spaarsysteem geef dan per besteed bedrag een stempel of punten, maak er ook je afsprakenkaart van en geef uitsluitend korting op artikelen als de klant de kaart vol heeft of een x-aantal punten heeft gespaard.
Ik wens jullie veel succes met het toepassen van deze tips!
Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen of wil je nog meer tips over dit onderwerp ontvangen? Je mag me altijd bellen of e-mailen, ik help je graag.
Michel Vinke
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!
Leuk artikel. Maar dan die laatste zin: “Je mag me altijd bellen, ik help je graag.” Wat is dan jouw tarief? Of geef je jouw diensten gratis weg? 😉
Hoi Hans,
Jij mag altijd bellen of mailen…
Ik heb geen tarief voor m’n tips, kappers mogen gewoon contact opnemen met me en waar ik kan zal ik ondersteunen. Mijn drijfveer om te bloggen is kennis delen.
Mocht het beantwoorden van vragen nav de blogs een dagtaak worden dan zal ik een carrière als adviseur in overweging nemen…
Hallo Michel,
Interessante blogs van jou over onder andere stempelkaarten en klantenbinding.
Nu heb ik recentelijk een marketingtool ontwikkeld die gericht is op het creëren van loyaliteit. Geen fysieke loyaliteitskaarten meer maar digitaal in de smartphone. Makkelijker, efficiënter en duurzaam.
Graag zou ik eens met jou van gedachte willen wisselen of jij binnen jouw netwerk van kapperszaken misschien geïnteresseerde hebt die dit concept zouden willen gebruiken of misschien meer info hierover zouden willen hebben.
Hoor graag van je of je interesse hebt.
Gr. Maurits