Sinds een jaar of 5 loop ik achter de schermen mee in de kapperszaak van mijn partner. Nog niet zo heel lang bekend met de kappersbranche dus. Maar ik vind de branche geweldig! Zo leuk dat ik sinds anderhalf jaar als Saloncoach ondernemers in de kappersbranche coach en ondersteun in het professionaliseren van hun zakelijke activiteiten.
Zelf kom ik uit de commerciële dienstverlening. In mijn beginjaren als accountmanager voelde ik mij altijd niet op mijn plek als ik bij een klant een verkoopgesprek had. Ik had altijd het idee dat ik de klant iets moest verkopen waar hij totaal niet op zat te wachten. Dat was geen fijn gevoel. Werken vanuit de opdracht van je baas om je omzettargets te halen en dus zoveel mogelijk te verkopen. Zo niet mijn ding.
Wat schetst mijn verbazing nu ? In de meeste kapperszaken kom ik hetzelfde gevoel tegen. Stylisten vinden het moeilijk en lastig om producten aan hun klanten te verkopen. “Ik heb het gevoel dat ik mijn klanten iets moet aansmeren” is een veel gehoorde opmerking.
Is dit gevoel terecht ? Ik denk het niet ! Het heeft mijzelf best wat tijd en ervaring gekost om mijzelf er bewust van te worden dat de klant centraal staat en jij er bent om de klant te helpen zijn of haar probleem op te lossen. Je staat niet tegenover de klant met je verkooptargets in je achterhoofd, maar naast de klant met jouw persoonlijk advies.
Ieder klant staat open voor professioneel advies! Zij bezoeken immers ook jouw kapperszaak vanwege jouw kennis en kunde!
Waarom kost het dan zoveel moeite om een fles shampoo, conditioner of stylingsproduct te adviseren en te verkopen ?
Het is een gevoel waar we over heen moeten stappen. Vanuit onze vakkennis zijn wij allemaal in staat om de klant op een juiste manier te informeren waarom de professionele producten die jij in jouw zaak gebruikt en verkoopt beter zijn voor zijn of haar haartype dan de producten die zij bij de drogist kunnen kopen.
Jouw advies begint al bij de wasbak. Als jij de haren van jouw klant wast kun jij al zien en voelen in welke conditie het haar verkeert. Het antwoord op de simpele vraag : “Goh, welk product gebruikt u thuis” geeft jou al genoeg informatie om een adviesgesprek te beginnen en de klant te overtuigen om een professioneel product aan te schaffen. Dit adviesgesprek stopt niet bij de wasbak, maar loopt door tot aan het afrekenen bij de kassa. Zet bijvoorbeeld het stylingsproduct dat je gebruikt op de kaptafel zodat de klant kan zien wat je gebruikt. Praat erover, geef informatie wat de producten met het haar doen. Geef in ieder geval al een tester van de producten mee!
Wees je ervan bewust dat de Klant een beleving wil. Het bezoek aan jouw zaak is voor hem of haar een beleving. Het laten beleven van de werking van de producten is daar onderdeel van !
Verkopen is niet lastig, integendeel: het is best leuk ! Zeker als je merkt dat als jij er anders mee omgaat jouw omzet omhoog gaat en jouw klanten zeer tevreden zijn. Heerlijk toch !
Maar eerlijk is eerlijk: Je moet wel 200% achter jouw eigen producten staan. Als je dat doet heb je ook de overtuigingskracht om jouw klant de producten te adviseren.
Veel plezier met verkopen !
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!